Wereldhandel stagneert dit jaar volgens containeroverslagindex

economie

De wereldhandel is dit jaar tot dusver gestagneerd, na twee jaar van aanhoudende opgang. Dat blijkt uit de containeroverslagcijfers van grote havens die samen een groot deel van de overslag voor hun rekening nemen.

De containeroverslagindex wordt maandelijks opgesteld door de gerenommeerde Duitse instituten RWI en ISL. Deze index steeg volgens voorlopige cijfers uit mondiale containerhavens wel met een half punt, van 132,6 naar 133,1. Echter, het langjarige gemiddelde is dit jaar niet boven dat van de vorige twee jaar uitgekomen.

Begin dit jaar kwam dat gemiddelde op een record uit. Sindsdien is dat niet verbeterd. Dat wijst op stagnatie van de wereldhandel, die voor het overgrote deel overzee wordt afgewikkeld, zeggen het Rheinisch-Westfälisches Institut – Leibniz Institut für Wirtschaftsdorschung (RWI) en het Institut für Seeverkehrswirtschaft und Logistik (ISL).

De index is gebaseerd op gegevens van 51 grote containerhavens, die samen goed zijn voor ongeveer 77% van de totale overslag die in de index wordt meegenomen. De index zelf omvat gegevens van 88 havens, waar 60% van de gehele containeroverslag wereldwijd wordt verwerkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Wereldhandel stagneert dit jaar volgens containeroverslagindex | NT

Wereldhandel stagneert dit jaar volgens containeroverslagindex

economie

De wereldhandel is dit jaar tot dusver gestagneerd, na twee jaar van aanhoudende opgang. Dat blijkt uit de containeroverslagcijfers van grote havens die samen een groot deel van de overslag voor hun rekening nemen.

De containeroverslagindex wordt maandelijks opgesteld door de gerenommeerde Duitse instituten RWI en ISL. Deze index steeg volgens voorlopige cijfers uit mondiale containerhavens wel met een half punt, van 132,6 naar 133,1. Echter, het langjarige gemiddelde is dit jaar niet boven dat van de vorige twee jaar uitgekomen.

Begin dit jaar kwam dat gemiddelde op een record uit. Sindsdien is dat niet verbeterd. Dat wijst op stagnatie van de wereldhandel, die voor het overgrote deel overzee wordt afgewikkeld, zeggen het Rheinisch-Westfälisches Institut – Leibniz Institut für Wirtschaftsdorschung (RWI) en het Institut für Seeverkehrswirtschaft und Logistik (ISL).

De index is gebaseerd op gegevens van 51 grote containerhavens, die samen goed zijn voor ongeveer 77% van de totale overslag die in de index wordt meegenomen. De index zelf omvat gegevens van 88 havens, waar 60% van de gehele containeroverslag wereldwijd wordt verwerkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement