Daarmee zet de markt de trend door van de laatste twee maanden van 2018, aldus de analist. Ofschoon er in sommige regio’s, waaronder Latijns-Amerika, nog een groei in export was van 3,8%, kwamen de uitgaande ladingstromen vanuit Europa en Noord-Amerika op een verlies van rond de 4%. Ook de Aziatische importmarkt presteerde zwak met een afname van 6%. Daarbij valt op dat de invoer uit Europa met bijna 9,5% daalde en uit Noord-Amerika met 8% afnam.

China

De exportstromen uit China namen in januari nog met 5% toe, waardoor er steeds minder evenwicht is in het ladingaanbod op de vliegtuigen die tussen Europa en China pendelen of tussen de VS en de Volksrepubliek.

WorldACD wijst er in de toelichting op dat het vroege Chinese Nieuwjaar (5 februari) een factor is geweest in de tegenvallende vervoerscijfers, maar niet de gehele teruggang kan verklaren aan import.

Daarnaast wijzen de onderzoekers op de grote discrepantie tussen verschillende landen in de EU. Zo zag het Verenigd Koninkrijk door de aanstaande Brexit en het hamstergedrag van het Britse bedrijfsleven het vrachtvervoer in januari stijgen met 5%, terwijl in exportland Duitsland de uitvoer met bijna 9% daalde. Voor de Duitse uitvoer naar Azië (lees China) was die afname zelfs 14,5%.