Duitse minister: handelsoorlog China dreigt door EU-heffingen

tarieven lopen op tot 48,1 procent

De Europese Unie dreigt in een handelsoorlog verwikkeld te raken met China nu Brussel flinke importheffingen invoert op elektrische auto’s van Chinese makelij. Dat heeft de Duitse transportminister Volker Wissing gezegd. Duitse autofabrikanten hadden zich eerder ook al uitgesproken tegen die hoge heffingen omdat China een zeer belangrijke afzetmarkt is en Beijing met strafmaatregelen tegen Europese auto’s kan komen.

Vooral het grote aantal nieuwe car carriers valt op. Foto: Ian Dewar Photography / Shutterstock.com

Volgens de Europese Commissie bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er vanaf 4 juli heffingen tussen de 17,4 en 38,1 procent op Chinese automerken. China heeft al gezegd alle maatregelen te nemen om de eigen belangen te beschermen. Voor Duitse automerken als Mercedes-Benz en BMW is China de belangrijkste markt.

Maar Wissing zegt dat die heffingen Duitse bedrijven die zakendoen in China zullen raken. Volgens hem moeten Europese auto’s juist goedkoper worden door meer concurrentie, open markten en veel betere bedrijfsomstandigheden in de EU, niet door handelsoorlogen en het afschermen van markten.

Het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) uit ook kritiek op de stappen van de EU. VDA-president Hildegard Müller vindt heffingen obstakels voor wereldwijde samenwerking en wijst eveneens op het risico van een groot handelsconflict met China. Duitse autofabrikanten hebben namelijk ook fabrieken in China. Müller zegt wel dat China een verantwoordelijkheid heeft om te onderhandelen over een oplossing en het voorkomen van een handelsoorlog.

De Europese autobrancheorganisatie ACEA laat weten dat er een eerlijk speelveld moet zijn voor alle bedrijven, maar dat de Europese auto-industrie vooral een robuuste industriële strategie rond elektrisch rijden nodig heeft om wereldwijd competitief te zijn. Dat betekent volgens ACEA onder meer goede toegang tot belangrijke grondstoffen, betaalbare energie en voldoende infrastructuur voor elektrisch rijden.

De nieuwe heffingen komen op bestaande invoertarieven van 10 procent op Chinese elektrische auto’s. Dat betekent dat de tarieven zullen oplopen tot wel 48,1 procent. Die hoogste heffing geldt voor auto’s van het bedrijf SAIC Motor dat in handen is van de Chinese overheid.

Duitse minister: handelsoorlog China dreigt door EU-heffingen | NT

Duitse minister: handelsoorlog China dreigt door EU-heffingen

tarieven lopen op tot 48,1 procent

De Europese Unie dreigt in een handelsoorlog verwikkeld te raken met China nu Brussel flinke importheffingen invoert op elektrische auto’s van Chinese makelij. Dat heeft de Duitse transportminister Volker Wissing gezegd. Duitse autofabrikanten hadden zich eerder ook al uitgesproken tegen die hoge heffingen omdat China een zeer belangrijke afzetmarkt is en Beijing met strafmaatregelen tegen Europese auto’s kan komen.

Vooral het grote aantal nieuwe car carriers valt op. Foto: Ian Dewar Photography / Shutterstock.com

Volgens de Europese Commissie bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er vanaf 4 juli heffingen tussen de 17,4 en 38,1 procent op Chinese automerken. China heeft al gezegd alle maatregelen te nemen om de eigen belangen te beschermen. Voor Duitse automerken als Mercedes-Benz en BMW is China de belangrijkste markt.

Maar Wissing zegt dat die heffingen Duitse bedrijven die zakendoen in China zullen raken. Volgens hem moeten Europese auto’s juist goedkoper worden door meer concurrentie, open markten en veel betere bedrijfsomstandigheden in de EU, niet door handelsoorlogen en het afschermen van markten.

Het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) uit ook kritiek op de stappen van de EU. VDA-president Hildegard Müller vindt heffingen obstakels voor wereldwijde samenwerking en wijst eveneens op het risico van een groot handelsconflict met China. Duitse autofabrikanten hebben namelijk ook fabrieken in China. Müller zegt wel dat China een verantwoordelijkheid heeft om te onderhandelen over een oplossing en het voorkomen van een handelsoorlog.

De Europese autobrancheorganisatie ACEA laat weten dat er een eerlijk speelveld moet zijn voor alle bedrijven, maar dat de Europese auto-industrie vooral een robuuste industriële strategie rond elektrisch rijden nodig heeft om wereldwijd competitief te zijn. Dat betekent volgens ACEA onder meer goede toegang tot belangrijke grondstoffen, betaalbare energie en voldoende infrastructuur voor elektrisch rijden.

De nieuwe heffingen komen op bestaande invoertarieven van 10 procent op Chinese elektrische auto’s. Dat betekent dat de tarieven zullen oplopen tot wel 48,1 procent. Die hoogste heffing geldt voor auto’s van het bedrijf SAIC Motor dat in handen is van de Chinese overheid.