‘Alles wat apart is, vinden wij leuk’

Eindejaarsinterviews

Wielmoeren van trucks, opleggers en middenas-aanhangwagens kunnen door verschillende omstandigheden losraken. Dit is nu te voorkomen via Safetytrim. Met een simpele oplossing verbetert de veiligheid voor de vrachtwagenchauffeur en omstanders, verminderen de kosten van reparaties en de tijd dat een voertuig stilstaat.

Het Safetytrim-systeem is een verbetering op het huidige wielmoer-verzekerings- / wielmoerbeveiligingsmechanisme. Het product geeft niet alleen een visuele indicatie wanneer een wielmoer los begint te komen, maar houdt de moer ook tegen. Hierdoor kan deze niet los komen.

‘Het Safetytrim-systeem heeft een afdekking voor de wielmoeren. Deze afdekking sluit nauw om de moer heen’, legt Dick Middelbos, directeur van leverancier Middelbos BV uit. ‘Hierdoor worden de moer en het systeem als het ware één. Zodra de moer los begint te komen draait de afdekking mee tot maximaal 1/6 van een rotatie en blokkeert dan via een lip aan de binnenkant van het systeem. Daardoor kan de moer niet verder los draaien dan 1/6 van een rotatie. Tijdens het losdraaien van de moer komt ook een fluorescerende marker tevoorschijn, zodat er direct een visuele indicatie is en men tijdig kan ingrijpen om te voorkomen dat het wiel losraakt.’

Tussenkoppeling

Middelbos is sinds 1970 importeur en groothandel (met webshop) in banden en complete wielen. Daarnaast levert het bedrijf wagenbouw onderdelen, zoals assen, dissels, triangels en stuursystemen. ‘Alles wat apart is, vinden wij leuk. Zo zijn we al in 2004 begonnen met het leveren van onderdelen voor de LZV, zoals de dissel, triangel en tussenkoppeling. Ook zijn we gevraagd om de verkoop op ons te nemen van een systeem om het trekkend voertuig automatisch te laten koppelen met een oplegger. Dan heb je daarvoor geen chauffeur nodig, dat kan handig zijn als de autonoom rijdende truck er straks is.’

‘We zijn goed in het oplossen van een vraag van een klant en daarvoor de juiste techniek te bedenken en te leveren, zeker als er ook nog wetgeving bij komt kijken. Bijvoorbeeld als het gaat om de nieuwe wetgeving bij het op de openbare weg rijden met langzaam verkeer aanhangers’, vertelt Middelbos. Een ander voorbeeld zijn de wielen en assen die geleverd worden voor voertuigen die de ‘last mile’ pakketbezorging doen in (emissiearme of –vrije) binnensteden. Of in de logistieke aanloop daarnaartoe voor intermodale toepassingen.

Veiligheid

Veiligheid is tegenwoordig soms een ondergeschoven kindje in de logistieke sector, heeft hij gemerkt. ‘Vroeger was iedereen goed opgeleid, maar dat is tegenwoordig toch wat minder. Bijvoorbeeld het aan- en afkoppelen van truck-opleggers gaat nog wel eens mis. De schotel wordt dan niet goed aangekoppeld. Een chauffeur moet weliswaar altijd visueel controleren, maar dat is bij nacht niet altijd goed te zien. Dit probleem is heel eenvoudig te voorkomen met een sensor. Die geeft via een signalering in de cabine aan wanneer er iets niet goed zit. Volgens de wet moet je die hebben, maar dat weet niet iedereen. Bij nieuwe trailers wordt het tegenwoordig meestal wel meegenomen nu we mensen erop attenderen, maar zeker bij gebruikte trailers is het niet altijd ingebouwd.’

Middelbos is bezig om na te denken over de toekomst van de logistieke sector. ‘Je ziet dat voertuigen tegenwoordig vaker op gas of elektriciteit rijden. Daar kunnen we ook een bijdrage aan leveren, bijvoorbeeld door lichtere assen voor minder energiegebruik. Of de mogelijkheid om de box van een bakwagen veilig en snel te wisselen. Daarvoor is er een automatische geruisloze twistlock ontwikkeld. Een chauffeur kan daardoor direct weer verder zonder te hoeven wachten op het laden en lossen. Dat is een mooi voorbeeld van een innovatie waarbij we meedenken met de klant.’

Dit artikel is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2019. In deze bijlage bij Nieuwsblad Transport zijn diverse eindejaarsinterviews met partijen uit de logistieke sector gepubliceerd.
‘Alles wat apart is, vinden wij leuk’ | NT

‘Alles wat apart is, vinden wij leuk’

Eindejaarsinterviews

Wielmoeren van trucks, opleggers en middenas-aanhangwagens kunnen door verschillende omstandigheden losraken. Dit is nu te voorkomen via Safetytrim. Met een simpele oplossing verbetert de veiligheid voor de vrachtwagenchauffeur en omstanders, verminderen de kosten van reparaties en de tijd dat een voertuig stilstaat.

Het Safetytrim-systeem is een verbetering op het huidige wielmoer-verzekerings- / wielmoerbeveiligingsmechanisme. Het product geeft niet alleen een visuele indicatie wanneer een wielmoer los begint te komen, maar houdt de moer ook tegen. Hierdoor kan deze niet los komen.

‘Het Safetytrim-systeem heeft een afdekking voor de wielmoeren. Deze afdekking sluit nauw om de moer heen’, legt Dick Middelbos, directeur van leverancier Middelbos BV uit. ‘Hierdoor worden de moer en het systeem als het ware één. Zodra de moer los begint te komen draait de afdekking mee tot maximaal 1/6 van een rotatie en blokkeert dan via een lip aan de binnenkant van het systeem. Daardoor kan de moer niet verder los draaien dan 1/6 van een rotatie. Tijdens het losdraaien van de moer komt ook een fluorescerende marker tevoorschijn, zodat er direct een visuele indicatie is en men tijdig kan ingrijpen om te voorkomen dat het wiel losraakt.’

Tussenkoppeling

Middelbos is sinds 1970 importeur en groothandel (met webshop) in banden en complete wielen. Daarnaast levert het bedrijf wagenbouw onderdelen, zoals assen, dissels, triangels en stuursystemen. ‘Alles wat apart is, vinden wij leuk. Zo zijn we al in 2004 begonnen met het leveren van onderdelen voor de LZV, zoals de dissel, triangel en tussenkoppeling. Ook zijn we gevraagd om de verkoop op ons te nemen van een systeem om het trekkend voertuig automatisch te laten koppelen met een oplegger. Dan heb je daarvoor geen chauffeur nodig, dat kan handig zijn als de autonoom rijdende truck er straks is.’

‘We zijn goed in het oplossen van een vraag van een klant en daarvoor de juiste techniek te bedenken en te leveren, zeker als er ook nog wetgeving bij komt kijken. Bijvoorbeeld als het gaat om de nieuwe wetgeving bij het op de openbare weg rijden met langzaam verkeer aanhangers’, vertelt Middelbos. Een ander voorbeeld zijn de wielen en assen die geleverd worden voor voertuigen die de ‘last mile’ pakketbezorging doen in (emissiearme of –vrije) binnensteden. Of in de logistieke aanloop daarnaartoe voor intermodale toepassingen.

Veiligheid

Veiligheid is tegenwoordig soms een ondergeschoven kindje in de logistieke sector, heeft hij gemerkt. ‘Vroeger was iedereen goed opgeleid, maar dat is tegenwoordig toch wat minder. Bijvoorbeeld het aan- en afkoppelen van truck-opleggers gaat nog wel eens mis. De schotel wordt dan niet goed aangekoppeld. Een chauffeur moet weliswaar altijd visueel controleren, maar dat is bij nacht niet altijd goed te zien. Dit probleem is heel eenvoudig te voorkomen met een sensor. Die geeft via een signalering in de cabine aan wanneer er iets niet goed zit. Volgens de wet moet je die hebben, maar dat weet niet iedereen. Bij nieuwe trailers wordt het tegenwoordig meestal wel meegenomen nu we mensen erop attenderen, maar zeker bij gebruikte trailers is het niet altijd ingebouwd.’

Middelbos is bezig om na te denken over de toekomst van de logistieke sector. ‘Je ziet dat voertuigen tegenwoordig vaker op gas of elektriciteit rijden. Daar kunnen we ook een bijdrage aan leveren, bijvoorbeeld door lichtere assen voor minder energiegebruik. Of de mogelijkheid om de box van een bakwagen veilig en snel te wisselen. Daarvoor is er een automatische geruisloze twistlock ontwikkeld. Een chauffeur kan daardoor direct weer verder zonder te hoeven wachten op het laden en lossen. Dat is een mooi voorbeeld van een innovatie waarbij we meedenken met de klant.’

Dit artikel is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2019. In deze bijlage bij Nieuwsblad Transport zijn diverse eindejaarsinterviews met partijen uit de logistieke sector gepubliceerd.