‘Amsterdam zal altijd een energiehaven blijven’

Eindejaarsinterviews

Het thema voor 2020 bij Port of Amsterdam wordt energie; bestaand en nieuw. Dat kondigt Femke Brenninkmeijer, director Energy, Cargo en Offshore van het Amsterdamse havenbedrijf aan.

Femke Brenninkmeijer, haven van Amsterdam

Port of Amsterdam is al sinds jaar en dag de grootste benzinehaven van Europa. Maar liefst 75% van de opslag is energiegerelateerd. Het cluster omvat 6 miljoen kubieke meter opslagruimte en negen grote spelers.

‘Het gaat heel goed. Maar we willen niet achterover leunen, daarom denken we na over de toekomst. Anderhalf jaar terug zijn we gestart om met de sector te kijken hoe we toekomstbestendig kunnen zijn als opslagsector. Welke rol gaan we spelen in de toekomst en de transitie waar de energiesector nu in zit? Op welke markten moeten we ons dan gaan richten?’

EU-bijmengverplichting

Als benzinehaven ziet Port of Amsterdam een belangrijke rol voor de biofuels, zeker gelet op de EU-bijmengverplichting. ‘Daar zijn we nu al sterk in, dus in het kader van ‘schoenmaker blijf bij je leest’ is dat een hele logische volgende stap. Daarnaast kijken we naar de synthetische brandstoffen en waterstof’, vertelt Brenninkmeijer. ‘We zien dat ook die een belangrijke rol kunnen krijgen voor dit cluster. We willen pilotprojecten naar Amsterdam toe halen, die we samen met de oliesector kunnen uitvoeren. Zo zijn we bezig met synthetische kerosine. Ook waterstofprojecten zijn we aan het opstarten.’

Haar collega Didier de Beaumont, commercial manager Energy bij Port of Amsterdam, is eveneens volop bezig met de energietransitie in het havenbedrijfsleven. ‘De bijmengverplichting wordt binnen de EU opgeschroefd. Dat heeft een significant effect op de vraag ernaar in de algemene brandstofpoule in Europa. Zo is er net een tweede biodieselfabriek in ons havengebied geopend. Het gaat om tweede generatie biodiesel, dus het is met name afkomstig van ‘used cooking oils’, zoals frituurvet. Je gaat de komende jaren steeds meer projecten zien die invulling geven aan de energietransitie. Zo zal het opslagvolume van biobrandstof fors toenemen. De individuele terminals zien enorme kansen op dit vlak. Zeker als dat gelinkt wordt aan de productie van biobrandstoffen.’

Krachtige productiemaatschappijen

Zo is de komst van Greenergy volgens Brenninkmeijer een mooie stap voor het Amsterdamse havengebied. ‘Zij zijn nu onderdeel geworden van ons productiecluster. Samen met Argent Energy hebben we nu twee krachtige productiemaatschappijen. We zien dat er steeds meer interesse is uit de markt. Ondanks de schaarse ruimte, reserveren we strategisch gronden voor dit soort partijen in ons gebied. En we zoeken actief naar bedrijven die het cluster verder kunnen versterken.’

Maar ook de traditionele brandstoffen worden niet vergeten door het Amsterdamse havenbedrijf. ‘We hebben nog altijd stijgende overslagvolumes. Dus ook op het gebied van olie verwachten we dit jaar een flinke plus te noteren. Verder wordt in 2022  de nieuwe sluis bij IJmuiden geopend. Dat is belangrijk voor de sector, want daardoor kunnen we grotere tankers gaan ontvangen. Ook bij olie is er namelijk sprake van schaalvergroting in de scheepvaart. En wij willen die grotere schepen uiteraard kunnen ontvangen. Ook al zullen de ladingstromen veranderen, wij zullen altijd een energiehaven blijven.’

Dit artikel is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2019. In deze bijlage bij Nieuwsblad Transport zijn diverse eindejaarsinterviews met partijen uit de logistieke sector gepubliceerd.
‘Amsterdam zal altijd een energiehaven blijven’ | NT

‘Amsterdam zal altijd een energiehaven blijven’

Eindejaarsinterviews

Het thema voor 2020 bij Port of Amsterdam wordt energie; bestaand en nieuw. Dat kondigt Femke Brenninkmeijer, director Energy, Cargo en Offshore van het Amsterdamse havenbedrijf aan.

Femke Brenninkmeijer, haven van Amsterdam

Port of Amsterdam is al sinds jaar en dag de grootste benzinehaven van Europa. Maar liefst 75% van de opslag is energiegerelateerd. Het cluster omvat 6 miljoen kubieke meter opslagruimte en negen grote spelers.

‘Het gaat heel goed. Maar we willen niet achterover leunen, daarom denken we na over de toekomst. Anderhalf jaar terug zijn we gestart om met de sector te kijken hoe we toekomstbestendig kunnen zijn als opslagsector. Welke rol gaan we spelen in de toekomst en de transitie waar de energiesector nu in zit? Op welke markten moeten we ons dan gaan richten?’

EU-bijmengverplichting

Als benzinehaven ziet Port of Amsterdam een belangrijke rol voor de biofuels, zeker gelet op de EU-bijmengverplichting. ‘Daar zijn we nu al sterk in, dus in het kader van ‘schoenmaker blijf bij je leest’ is dat een hele logische volgende stap. Daarnaast kijken we naar de synthetische brandstoffen en waterstof’, vertelt Brenninkmeijer. ‘We zien dat ook die een belangrijke rol kunnen krijgen voor dit cluster. We willen pilotprojecten naar Amsterdam toe halen, die we samen met de oliesector kunnen uitvoeren. Zo zijn we bezig met synthetische kerosine. Ook waterstofprojecten zijn we aan het opstarten.’

Haar collega Didier de Beaumont, commercial manager Energy bij Port of Amsterdam, is eveneens volop bezig met de energietransitie in het havenbedrijfsleven. ‘De bijmengverplichting wordt binnen de EU opgeschroefd. Dat heeft een significant effect op de vraag ernaar in de algemene brandstofpoule in Europa. Zo is er net een tweede biodieselfabriek in ons havengebied geopend. Het gaat om tweede generatie biodiesel, dus het is met name afkomstig van ‘used cooking oils’, zoals frituurvet. Je gaat de komende jaren steeds meer projecten zien die invulling geven aan de energietransitie. Zo zal het opslagvolume van biobrandstof fors toenemen. De individuele terminals zien enorme kansen op dit vlak. Zeker als dat gelinkt wordt aan de productie van biobrandstoffen.’

Krachtige productiemaatschappijen

Zo is de komst van Greenergy volgens Brenninkmeijer een mooie stap voor het Amsterdamse havengebied. ‘Zij zijn nu onderdeel geworden van ons productiecluster. Samen met Argent Energy hebben we nu twee krachtige productiemaatschappijen. We zien dat er steeds meer interesse is uit de markt. Ondanks de schaarse ruimte, reserveren we strategisch gronden voor dit soort partijen in ons gebied. En we zoeken actief naar bedrijven die het cluster verder kunnen versterken.’

Maar ook de traditionele brandstoffen worden niet vergeten door het Amsterdamse havenbedrijf. ‘We hebben nog altijd stijgende overslagvolumes. Dus ook op het gebied van olie verwachten we dit jaar een flinke plus te noteren. Verder wordt in 2022  de nieuwe sluis bij IJmuiden geopend. Dat is belangrijk voor de sector, want daardoor kunnen we grotere tankers gaan ontvangen. Ook bij olie is er namelijk sprake van schaalvergroting in de scheepvaart. En wij willen die grotere schepen uiteraard kunnen ontvangen. Ook al zullen de ladingstromen veranderen, wij zullen altijd een energiehaven blijven.’

Dit artikel is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2019. In deze bijlage bij Nieuwsblad Transport zijn diverse eindejaarsinterviews met partijen uit de logistieke sector gepubliceerd.