‘Nu aan de slag met stroom voor e-trucks’

NT Oliebollen Special 2021

Beschikbaarheid van elektrische vrachtwagens is het afgelopen jaar sneller gegaan dan verwacht. ‘Dat is goed nieuws, maar daardoor lopen we sneller dan gedacht tegen het knelpunt van de beschikbaarheid van stroom aan’, vertelt Albert Veenstra, wetenschappelijk directeur TKI Dinalog. ‘Dat moet opgelost worden.’

Albert Veenstra_ROB6043
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

Als mogelijke oplossing moet er wat hem betreft snel in kaart gebracht worden wat de logistieke sector aan stroom nodig heeft en welke oplossingen daar op korte termijn al voor gevonden kunnen worden. ‘Als je de kaart bekijkt waar de netbeheerders geen capaciteit meer hebben, zijn dat precies de logistieke hotspots. Daar moet misschien wel een soort Deltaplan voor komen. Anders halen we de bijbehorende ambities niet als het gaat om elektrificering van transport.’

Je zou kunnen zeggen dat vooral de Topsector Energie hiermee aan de slag moet. ‘Maar zij hebben ook een enorme opgave als het gaat om woonhuizen van het gas halen en de industrie elektrificeren. Dus voor hen is logistiek één van de vele opgaves. Ze onderzoeken wel de mogelijkheden voor smart grids, maar dat komt pas na 2030. Terwijl wij nu een keiharde uitdaging hebben. De netverzwaring moet naar voren getrokken worden. Dat is niet zozeer een onderzoeksopgave, maar meer een investeringskwestie vanuit de politiek.’

Vastgoedontwikkelaars

Het probleem is alleen dat er niet direct een belanghebbende is. ‘Je zou kunnen denken aan de vastgoedontwikkelaars. Maar zij kijken vooral naar stroomvoorziening voor het pand zelf.’

Als dit probleem niet opgelost wordt, dreigt volgens Veenstra de transitie naar zero emissie stadslogistiek in het water te vallen. ‘In het ergste geval krijg je ook nog eens stroomuitval als er vrachtwagens aan de stekker worden gezet terwijl er op dat moment onvoldoende capaciteit is. Dat risico loop je namelijk wel als je het net langdurig gaat overbelasten.’

Daarom houden de netbeheerders op dit moment op veel locaties een verzwaring van de stroomaansluiting tegen. ‘Je krijgt dan gewoon geen aansluiting. Maar omdat de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens sneller gaat dan verwacht, is de urgentie groter geworden. Sommige bedrijven kopen tientallen nieuwe vrachtwagens per jaar. Die kunnen daardoor nu nog niet elektrificeren.’

Veenstra pleit voor een eenduidige investeringsagenda om de boel te versnellen waarbij alle betrokken partijen aan tafel zitten. ‘Het is nu nog allemaal erg gefragmenteerd met veel private partijen. Daarin moeten we nog wel een stap in zetten met elkaar. Ook voor ons een mooie uitdaging om daar het komende jaar innovatieprogramma’s voor op te zetten.’

NT Oliebollen Special 2021

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

‘Nu aan de slag met stroom voor e-trucks’ | NT

‘Nu aan de slag met stroom voor e-trucks’

NT Oliebollen Special 2021

Beschikbaarheid van elektrische vrachtwagens is het afgelopen jaar sneller gegaan dan verwacht. ‘Dat is goed nieuws, maar daardoor lopen we sneller dan gedacht tegen het knelpunt van de beschikbaarheid van stroom aan’, vertelt Albert Veenstra, wetenschappelijk directeur TKI Dinalog. ‘Dat moet opgelost worden.’

Albert Veenstra_ROB6043
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

Als mogelijke oplossing moet er wat hem betreft snel in kaart gebracht worden wat de logistieke sector aan stroom nodig heeft en welke oplossingen daar op korte termijn al voor gevonden kunnen worden. ‘Als je de kaart bekijkt waar de netbeheerders geen capaciteit meer hebben, zijn dat precies de logistieke hotspots. Daar moet misschien wel een soort Deltaplan voor komen. Anders halen we de bijbehorende ambities niet als het gaat om elektrificering van transport.’

Je zou kunnen zeggen dat vooral de Topsector Energie hiermee aan de slag moet. ‘Maar zij hebben ook een enorme opgave als het gaat om woonhuizen van het gas halen en de industrie elektrificeren. Dus voor hen is logistiek één van de vele opgaves. Ze onderzoeken wel de mogelijkheden voor smart grids, maar dat komt pas na 2030. Terwijl wij nu een keiharde uitdaging hebben. De netverzwaring moet naar voren getrokken worden. Dat is niet zozeer een onderzoeksopgave, maar meer een investeringskwestie vanuit de politiek.’

Vastgoedontwikkelaars

Het probleem is alleen dat er niet direct een belanghebbende is. ‘Je zou kunnen denken aan de vastgoedontwikkelaars. Maar zij kijken vooral naar stroomvoorziening voor het pand zelf.’

Als dit probleem niet opgelost wordt, dreigt volgens Veenstra de transitie naar zero emissie stadslogistiek in het water te vallen. ‘In het ergste geval krijg je ook nog eens stroomuitval als er vrachtwagens aan de stekker worden gezet terwijl er op dat moment onvoldoende capaciteit is. Dat risico loop je namelijk wel als je het net langdurig gaat overbelasten.’

Daarom houden de netbeheerders op dit moment op veel locaties een verzwaring van de stroomaansluiting tegen. ‘Je krijgt dan gewoon geen aansluiting. Maar omdat de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens sneller gaat dan verwacht, is de urgentie groter geworden. Sommige bedrijven kopen tientallen nieuwe vrachtwagens per jaar. Die kunnen daardoor nu nog niet elektrificeren.’

Veenstra pleit voor een eenduidige investeringsagenda om de boel te versnellen waarbij alle betrokken partijen aan tafel zitten. ‘Het is nu nog allemaal erg gefragmenteerd met veel private partijen. Daarin moeten we nog wel een stap in zetten met elkaar. Ook voor ons een mooie uitdaging om daar het komende jaar innovatieprogramma’s voor op te zetten.’

NT Oliebollen Special 2021

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021