‘ZIM mikt op groei in Noord-Europa’

NT Oliebollen Special 2021

John van Breugel is countrymanager Benelux voor de rederij ZIM. Zijn voornaamste doel voor het komende jaar is uitbreiding van zijn team en dienstenaanbod. ‘Het gaat goed en ZIM wil de organisaties in de Rotterdamse Waalhaven en Antwerpen uitbouwen. ‘We kijken naar groei.’

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

Hoe onderscheidt ZIM zich van andere rederijen?

‘ZIM richt zich op innovatie en digitalisering, zoals de elektronische bill of lading; WAVE. En klanten kunnen online inloggen om de status van hun lading te zien, offertes opvragen en een boeking plaatsen. ZIM is een onafhankelijke rederij en we zijn sterk in geselecteerde niches. We focussen op specifieke trades, zoals Europa – Eastmed. Recent zijn we gestart met een dienst op de oostkust van Noord-Amerika. Daar is nu een grote capaciteitsvraag waar we op inspelen. In de afgelopen jaren heeft ZIM een enorme transitie ondergaan met een nieuwe strategie die zich richt op customer-orientation en innovatie.Verder zijn we sinds januari beursgenoteerd, dat is goed voor onze financiële stabiliteit.’

Wat zijn de ontwikkelingen van ZIM in Noord-Europa?

‘We zijn sterk vertegenwoordigd op de trades tussen China en Noord-Amerika, alsook Intra-Asia waar we marktleider zijn. Nu gaan we uitbreiden in Noord-Europa, ZIM wil hier graag groeien. We verschepen vanzelfsprekend containers, maar we zijn ook actief binnen het ro/ro segment. ZIM is al lang actief binnen deze markt waar we car carriers inzetten, voornamelijk op de trade van Azië naar India en East Med. Recentelijk hebben we dit uitgebreid naar de Europese markt, waar we een groeiende vraag zien.’

Hoe ben je het afgelopen jaar omgegaan met de beperkte scheepscapaciteit?

‘ZIM begeeft zich voornamelijk op de lange termijn chartermarkt. De huidige vloot van 113 schepen wordt verder uitgebreid. Daartoe hebben we onlangs een aantal tweedehands schepen aangekocht, tevens hebben we  25 schepen aangekocht op lange termijn charterbasis. Het gaat om nieuwbouwschepen van 7.000 tot 15.000 TEU. Die worden nu gebouwd en komen vanaf 2023 in de vaart. Daarbij gaat het om schepen die ook op LNG kunnen varen, om daarmee onze duurzaamheid te onderstrepen.’

Wat doet ZIM verder nog naast de rederij-activiteiten?

‘We zijn in bepaalde werelddelen actief als freight forwarder via ZIM Logistics. Ook hebben we onlangs het platform Ship4wd gelanceerd voor het MKB, gericht op ons grootste handelsgebied. Zo kunnen klanten makkelijk online end-to-end lading boeken. Niet alleen via zeevracht, maar ook luchtvracht en voor- als natransport, douane-werkzaamheden, opslag enzovoorts. Verder hebben we Cyberstar (cyber security activiteiten, red.) en ZIMARK gelanceerd. Dit bedrijfsonderdeel houdt zich bezig met slimme gepatendeerde scanoplossingen, om op grotere afstanden inventory in de breedste zin van het woord te scannen via kleurcodes.’

NT Oliebollen Special 2021

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

‘ZIM mikt op groei in Noord-Europa’ | NT

‘ZIM mikt op groei in Noord-Europa’

NT Oliebollen Special 2021

John van Breugel is countrymanager Benelux voor de rederij ZIM. Zijn voornaamste doel voor het komende jaar is uitbreiding van zijn team en dienstenaanbod. ‘Het gaat goed en ZIM wil de organisaties in de Rotterdamse Waalhaven en Antwerpen uitbouwen. ‘We kijken naar groei.’

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

Hoe onderscheidt ZIM zich van andere rederijen?

‘ZIM richt zich op innovatie en digitalisering, zoals de elektronische bill of lading; WAVE. En klanten kunnen online inloggen om de status van hun lading te zien, offertes opvragen en een boeking plaatsen. ZIM is een onafhankelijke rederij en we zijn sterk in geselecteerde niches. We focussen op specifieke trades, zoals Europa – Eastmed. Recent zijn we gestart met een dienst op de oostkust van Noord-Amerika. Daar is nu een grote capaciteitsvraag waar we op inspelen. In de afgelopen jaren heeft ZIM een enorme transitie ondergaan met een nieuwe strategie die zich richt op customer-orientation en innovatie.Verder zijn we sinds januari beursgenoteerd, dat is goed voor onze financiële stabiliteit.’

Wat zijn de ontwikkelingen van ZIM in Noord-Europa?

‘We zijn sterk vertegenwoordigd op de trades tussen China en Noord-Amerika, alsook Intra-Asia waar we marktleider zijn. Nu gaan we uitbreiden in Noord-Europa, ZIM wil hier graag groeien. We verschepen vanzelfsprekend containers, maar we zijn ook actief binnen het ro/ro segment. ZIM is al lang actief binnen deze markt waar we car carriers inzetten, voornamelijk op de trade van Azië naar India en East Med. Recentelijk hebben we dit uitgebreid naar de Europese markt, waar we een groeiende vraag zien.’

Hoe ben je het afgelopen jaar omgegaan met de beperkte scheepscapaciteit?

‘ZIM begeeft zich voornamelijk op de lange termijn chartermarkt. De huidige vloot van 113 schepen wordt verder uitgebreid. Daartoe hebben we onlangs een aantal tweedehands schepen aangekocht, tevens hebben we  25 schepen aangekocht op lange termijn charterbasis. Het gaat om nieuwbouwschepen van 7.000 tot 15.000 TEU. Die worden nu gebouwd en komen vanaf 2023 in de vaart. Daarbij gaat het om schepen die ook op LNG kunnen varen, om daarmee onze duurzaamheid te onderstrepen.’

Wat doet ZIM verder nog naast de rederij-activiteiten?

‘We zijn in bepaalde werelddelen actief als freight forwarder via ZIM Logistics. Ook hebben we onlangs het platform Ship4wd gelanceerd voor het MKB, gericht op ons grootste handelsgebied. Zo kunnen klanten makkelijk online end-to-end lading boeken. Niet alleen via zeevracht, maar ook luchtvracht en voor- als natransport, douane-werkzaamheden, opslag enzovoorts. Verder hebben we Cyberstar (cyber security activiteiten, red.) en ZIMARK gelanceerd. Dit bedrijfsonderdeel houdt zich bezig met slimme gepatendeerde scanoplossingen, om op grotere afstanden inventory in de breedste zin van het woord te scannen via kleurcodes.’

NT Oliebollen Special 2021

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021