‘Een gekkenhuis’, zo omschrijft Van der Meer het afgelopen najaar. Hij wijst op de leveringen van kerstartikelen, die in 2021 niet vanaf het voorjaar maar veelal pas in oktober plaatsvonden. ‘Als logistiek dienstverlener ben je het laatste stukje in de keten en moet je die vertraging proberen in te halen. Dat is een enorme uitdaging voor het bedrijf en vooral ook voor onze mensen. Dankzij hun flexibiliteit en een goede samenwerking met klanten is het toch allemaal gelukt.’
2021 was volgens Van der Meer een jaar van uitersten. ‘De verwachting was aanvankelijk dat er door de vaccinatiecampagnes weer wat stabilisatie zou optreden. Daar is echter weinig van terecht gekomen en het afgelopen jaar was nog drukker dan 2020. Zelfs toen de markten allemaal weer open gingen, bleef de drukte in het groupagevervoer en de zeevracht.’
Warehouse
In januari 2021 nam Dachser in Waddinxveen een nieuw, 17.000 vierkante meter groot warehouse voor contractlogistiek in gebruik, goed voor 35.000 palletplaatsen. ‘Dat was just-in-time’, zegt Van der Meer. ‘Destijds vroeg ik me nog af of we die enorme loods vol zouden krijgen. Maar we zitten nu op 70% van de capaciteit en in het tweede kwartaal van 2022 zal het warehouse volledig gevuld zijn.’
Dachser kijkt daarom nu naar volgende stappen om te kunnen voldoen aan de vraag naar opslag en logistiek. ‘Wij zien in de markt dat klanten af willen van de onzekerheid rond leveringen uit Azië of de Verenigde Staten. Niet alleen door de prijzen, maar ook vanwege de leveringszekerheid en de termijnen. Voor veel bedrijven is lokale opslag of productie dichterbij daarom de toekomst. We werken daarom aan uitbreiding van onze capaciteit met nog eens 35.000 palletplaatsen.’
Innovatie en duurzaamheid
Naast die uitbreiding, werkt Dachser ook aan innovatie voor in zijn warehouses. Het familiebedrijf investeert onder andere in slimme IT-systemen, bijvoorbeeld op het gebied van automatische palletherkenning. Ook op het gebied van duurzaamheid worden de nodige stappen gezet. Zo haalt de logistiek dienstverlener nu wereldwijd 100 procent van zijn elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Daarnaast zal de hoeveelheid groene elektriciteit, die het bedrijf zelf opwekt door middel van zonnepanelen, verviervoudigen.’
Van der Meer verwacht dat de huidige hausse zeker tot in het eerste halfjaar van 2022 zal aanhouden. ‘Wat er daarna gebeurt, is nu moeilijk te voorspellen’, zegt hij. ‘De toekomst is onzeker, maar we zijn klaar voor alle scenario’s.’
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021