Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

‘We hebben drie pijlers. Allereerst zijn we een platform voor onze 320 leden. Daarnaast houden we ons bezig met innovatie, vaak samen met universiteiten en hogescholen. De derde pijler is dat we een lobbyorganisatie zijn. Voorbeeld daarvan is dat we bezig zijn met de toekomstige positie van Luchthaven Maastricht. En ook lobbyen we voor genoeg slots op Schiphol voor de luchtvracht.’

2021: invloed corona

Voor ACN was 2021 het jaar ‘na corona’, al is de pandemie nog lang niet beteugeld. ‘Er wordt jaarlijks zo’n 1,5 ton door de lucht vervoerd. Voor corona werd ongeveer de helft vervoerd in dedicated vrachtvoertuigen – er zijn wereldwijd ruim 2000 vrachtvliegtuigen – en de andere helft in de belly van passagiersvliegtuigen. Daarvan vielen door corona een groot deel weg. Je zag vervolgens zelfs dat passagiersvliegtuigen werden ingezet als vrachtvliegtuig. Ook gewoon op stoelen, dat hadden we natuurlijk nooit verwacht.’

‘Tegelijk werden veel coronamaterialen vervoerd: vaccins, maar ook beschermende materialen als mondkapjes. Zaak was om de boel draaiende te houden. Corona zorgde vooral voor disbalans. Met alle respect, maar de zeevracht is op dit moment een rommeltje. Onzeker en duur. En dan zie je verschuivingen, waardoor ook bij ons het systeem onder druk komt te staan.’

Snelle digitalisering

Van As zag een snelle digitalisering. ‘In 2021 is het project Digitaal Vooraanmelden geïmplementeerd, een onmisbare stap om transparantie te krijgen in wat er op Schiphol afkomt qua inbound en outbound. De komende jaren zetten we vervolgstappen daarin, allemaal puzzelstukjes richting de toekomst. Het eindbeeld daarbij is Schiphol Cargo City, een terrein ten oosten van de Kaagbaan, waar vrachtafhandelaars zitten. Met alleen maar vooraf aangemelde vracht waarvan de status bekend is. Partijen die niet bekend zijn, of te vroeg of te laat komen moeten zich melden op een bufferparkeerplaats. Alleen op deze manier kunnen we oponthoud voorkomen en de boel draaiend houden. Zo wordt Schiphol de Smartest Cargo Hub. We moeten ervoor zorgen dat Schiphol beter is en blijft dan de concurrenten, luchthavens zoals Londen, Brussel en Luik.’

NT Oliebollen Special 2021

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021