Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

In België ziet het bedrijf zichzelf als marktleider, Nederland is voor Stream Software een groeimarkt. ‘Onze software draait al bij een aantal grote spelers, en zo veroveren we langzaam maar zeker de Nederlandse markt.’

Pragmatisch kennisbedrijf

‘Bedrijven kiezen voor ons vanwege onze expertise en onze pragmatische aanpak’, weet Van Litsenburg. ‘We voelen ons niet alleen een softwarebedrijf, maar zijn ook een kennisbedrijf van logistieke diensten en de douane. De technische kant, zeg maar. Dat nemen we mee in gesprekken met de klant, die we begeleiden in de keuzes die ze moeten maken.’

‘Je hebt twee soorten klanten. Eentje die al douanesoftware heeft en wil overstappen. De andere is de klant die het eerst heeft uitbesteed, er nog nooit mee in aanraking is gekomen en het nu zelf wil of moet gaan doen. De overstappers doen dat omdat bepaalde zaken niet geautomatiseerd lopen bij het huidige pakket. Bij ons kunnen ze dan meer doen met hetzelfde aantal mensen. We helpen ze dan met hun processen: we richten de zaak zo in dat alles automatisch afgehandeld wordt. Bij nieuwe klanten helpen we mee met sturen om de processen in te richten.’

Dubbel werk voorkomen

‘Wij kunnen helpen om bijvoorbeeld dubbele invoer te voorkomen, als er al wel een ERP- of warehousepakket is. We kunnen een interfacekoppeling maken, zodat al bekende gegevens kunnen worden gebruikt bij de douanetrajecten. En we verrijken de bestaande data met douanekennis, zodat een aangifte automatisch wordt gemaakt. Daarbij kunnen we overweg met alle pakketten, want we gebruiken een standaard XML-interface.’

Op de vraag of de Benelux het speelveld voor Stream Software blijft, antwoordt Van Litsenburg: ‘Er wordt regelmatig gevraagd of we ook in Duitsland, Engeland, Frankrijk of Polen kunnen werken. Maar we hebben al een grote uitdaging aan Nederland en België, een wereld van verschil, en dan komen er ook nog steeds weer veranderingen aan. Bijvoorbeeld met de overgang naar DMS4, als vervanger van AGS. In België zijn ze nu bezig met e-globalisatie. Er zijn voldoende aandachtspunten en we hebben beperkte tijd. En e-commerce vraagt weer een andere aanpak bij aangiftes, waar we een webbased tool voor ontwikkelden. Kortom: werk genoeg.’

Foto: Hilde Eyckmans Fotografie

NT Oliebollen Special 2021

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021