‘Nooit meer wachten bij de afhandelaars op Schiphol’

NT Oliebollen Special 2022

Lange rijen op Schiphol moeten ook bij de vrachtafhandeling voorkomen worden. Daarom zet ACN samen met de luchthaven zwaar in op het project Smart Cargo Mainport. ‘Als ACN willen we naar één grote cargo-city’, vertelt directeur Maarten van As.

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

De vraag naar slots op Schiphol is al jaren groter dan het aanbod. ‘Schiphol is zo’n belangrijke luchthaven, daar wil iedereen terecht. Het maakt niet uit of je nou ruimte hebt voor 500.000 of 440.000 bewegingen, je gaat altijd tegen een plafond aanlopen. Als ACN moeten we ervoor zorgen dat er voldoende ruimte is voor vrachtvliegtuigen’, zegt Van As.

Die werkzaamheden gaan echter veel verder dan alleen de slotdiscussie. ‘Logistieke ketens in de luchtvracht moeten zo efficiënt mogelijk zijn. De laatste jaren zijn we als sector daarom verregaand aan het digitaliseren. Zo heeft het Smart Mainport Programma op Schiphol een enorme boost gekregen. We kijken daar vooral naar optimaliseren van de schakelmomenten in de keten door digitalisering.’

De eerste stap in 2021 was het digitaal vooraanmelden bij de afhandelaars. ‘Ons eindbeeld is dat we naar één grote ‘cargo-city’ gaan op Schiphol, waarbij je het terrein alleen opkomt als de vracht is aangemeld en alle bijbehorende data bekend zijn. Als dat niet het geval is, mag je op een parkeerplaats wachten tot het is geregeld. Dit jaar was al ruim 80% van de lokale exportvracht vooraangemeld, waardoor afhandelaars veel beter weten wat er op ze afkomt; een enorme stap. Verder hebben we de Milkrun, automatisch nomineren en e-registration geïmplementeerd. Volgend jaar gaan we bezig met secured import en een eerste stap naar de digitale planning.’

Capaciteit gereserveerd

Van As verwacht veel van de digitale planning met tijdslots bij de afhandelaars. ‘Die planning is nu nog eenzijdig; je geeft aan de afhandelaar aan wanneer je lading komt halen of brengen. Volgend jaar gaan we eraan werken – ik ga er niet vanuit dat het volgend jaar al geïmplementeerd wordt – dat het aanmeldsysteem wordt gekoppeld aan de onderliggende data en dat de afhandelaar vervolgens tijdslots beschikbaar geeft om te boeken. De transporteur hoeft dan niet in de rij te staan, de capaciteit is al voor hem gereserveerd.’

ACN treedt in deze dossiers op als aanjager. ‘We zien dat de industrie ongelooflijk actief is binnen het Smart Cargo Mainport programma. We hebben steeds beter door dat het verschil tussen een redelijk goed project en een geslaagd project vooral ontstaat bij de implementatie op de werkvloer. Met expediteurs, air cargo truckers, airlines, afhandelaars en dienstverleners zijn we allemaal bezig om de hele keten te optimaliseren én van Schiphol de beste luchthaven ter wereld te maken.’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

‘Nooit meer wachten bij de afhandelaars op Schiphol’ | NT

‘Nooit meer wachten bij de afhandelaars op Schiphol’

NT Oliebollen Special 2022

Lange rijen op Schiphol moeten ook bij de vrachtafhandeling voorkomen worden. Daarom zet ACN samen met de luchthaven zwaar in op het project Smart Cargo Mainport. ‘Als ACN willen we naar één grote cargo-city’, vertelt directeur Maarten van As.

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

De vraag naar slots op Schiphol is al jaren groter dan het aanbod. ‘Schiphol is zo’n belangrijke luchthaven, daar wil iedereen terecht. Het maakt niet uit of je nou ruimte hebt voor 500.000 of 440.000 bewegingen, je gaat altijd tegen een plafond aanlopen. Als ACN moeten we ervoor zorgen dat er voldoende ruimte is voor vrachtvliegtuigen’, zegt Van As.

Die werkzaamheden gaan echter veel verder dan alleen de slotdiscussie. ‘Logistieke ketens in de luchtvracht moeten zo efficiënt mogelijk zijn. De laatste jaren zijn we als sector daarom verregaand aan het digitaliseren. Zo heeft het Smart Mainport Programma op Schiphol een enorme boost gekregen. We kijken daar vooral naar optimaliseren van de schakelmomenten in de keten door digitalisering.’

De eerste stap in 2021 was het digitaal vooraanmelden bij de afhandelaars. ‘Ons eindbeeld is dat we naar één grote ‘cargo-city’ gaan op Schiphol, waarbij je het terrein alleen opkomt als de vracht is aangemeld en alle bijbehorende data bekend zijn. Als dat niet het geval is, mag je op een parkeerplaats wachten tot het is geregeld. Dit jaar was al ruim 80% van de lokale exportvracht vooraangemeld, waardoor afhandelaars veel beter weten wat er op ze afkomt; een enorme stap. Verder hebben we de Milkrun, automatisch nomineren en e-registration geïmplementeerd. Volgend jaar gaan we bezig met secured import en een eerste stap naar de digitale planning.’

Capaciteit gereserveerd

Van As verwacht veel van de digitale planning met tijdslots bij de afhandelaars. ‘Die planning is nu nog eenzijdig; je geeft aan de afhandelaar aan wanneer je lading komt halen of brengen. Volgend jaar gaan we eraan werken – ik ga er niet vanuit dat het volgend jaar al geïmplementeerd wordt – dat het aanmeldsysteem wordt gekoppeld aan de onderliggende data en dat de afhandelaar vervolgens tijdslots beschikbaar geeft om te boeken. De transporteur hoeft dan niet in de rij te staan, de capaciteit is al voor hem gereserveerd.’

ACN treedt in deze dossiers op als aanjager. ‘We zien dat de industrie ongelooflijk actief is binnen het Smart Cargo Mainport programma. We hebben steeds beter door dat het verschil tussen een redelijk goed project en een geslaagd project vooral ontstaat bij de implementatie op de werkvloer. Met expediteurs, air cargo truckers, airlines, afhandelaars en dienstverleners zijn we allemaal bezig om de hele keten te optimaliseren én van Schiphol de beste luchthaven ter wereld te maken.’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022