ABN Amro: ‘Voor innovatie is een langjarige relatie nodig’

NT Oliebollen Special 2022

Machiel Vermeulen is per 1 december de nieuwe directeur transport & logistiek Nederland bij ABN Amro. De bank gaat de komende jaren haar expertise inzetten om de transportsector te ondersteunen in de energietransitie.

Links Bart Banning, rechts Machiel Vermeulen. Foto: NT / BP
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

‘Als bank beschikken we over behoorlijk wat kennis die we kunnen inzetten. Zeker met het oog op de duurzame vraagstukken. Daarbij moeten we breder naar CO2-reductie kijken dan ons alleen richten op elektrificatie. Er zijn tussenstappen nodig in de transitie naar zero-emissie. Daar adviseren we onze relaties graag over’, vertelt Vermeulen.

Volgens Bart Banning, sector banker transport & logistiek, kan de logistiek de komende periode – waarin wellicht een afkoeling van de economie ontstaat – gebruiken om richting te bepalen.

‘Op zich is een zachte landing of een milde recessie niet zo erg om de arbeidsmarktkrapte en tekort aan capaciteit en grondstoffen te verminderen. De logistieke sector kan het stuur stevig in handen houden door nu samen met opdrachtgevers de route te bepalen naar een duurzame logistiek. Soms betekent dat keuzes maken, niet gaan voor alles tegelijk.’

Rapporteren

Banning adviseert logistieke bedrijven vooral te letten op de behoefte die hun verladers hebben de komende jaren, zoals het meten en beperken van CO2-uitstoot. ‘Verladers moeten daar steeds meer over rapporteren, dus zij vragen aan hun dienstverleners wat zij voor hen op het gebied van CO2-rapportage en -reductie kunnen betekenen. Nu de ergste druk van de economie gaat, biedt het ruimte voor ondernemers om hierover na te denken.’

Belangrijk daarbij is dat er ruimte ontstaat voor langjarige relaties. ‘Er is nog altijd drempelvrees bij verladers om langdurige contracten met transporteurs aan te gaan. Tenders zijn vaak voor een of twee jaar, dat is te kort voor een transporteur om een innovatietraject met een klant te starten. Ook voor de elektrificering hebben we langlopende contracten nodig. Investeren in innovatie doe je samen en zo’n traject duurt misschien wel vijf jaar. Ondanks dat veel partnerships al jarenlang duren, worden ze niet omgezet in langetermijncontracten. Dan is een jaarcontract al acht keer verlengd, terwijl bij twee keer een vierjarig contract samen een veel grotere stap gezet had kunnen worden. We moeten slimmer en duurzamer met de bestaande capaciteit omgaan, daarvoor is langdurige samenwerking nodig. Zeker nu we grote stappen willen maken in de energietransitie en de kosten van transport explosief zijn gestegen.’

Vermeulen: ‘Als bank pakken we een actieve rol om de strategische dialoog met onze relaties aan te gaan en hen hierbij te helpen.’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

ABN Amro: ‘Voor innovatie is een langjarige relatie nodig’ | NT

ABN Amro: ‘Voor innovatie is een langjarige relatie nodig’

NT Oliebollen Special 2022

Machiel Vermeulen is per 1 december de nieuwe directeur transport & logistiek Nederland bij ABN Amro. De bank gaat de komende jaren haar expertise inzetten om de transportsector te ondersteunen in de energietransitie.

Links Bart Banning, rechts Machiel Vermeulen. Foto: NT / BP
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

‘Als bank beschikken we over behoorlijk wat kennis die we kunnen inzetten. Zeker met het oog op de duurzame vraagstukken. Daarbij moeten we breder naar CO2-reductie kijken dan ons alleen richten op elektrificatie. Er zijn tussenstappen nodig in de transitie naar zero-emissie. Daar adviseren we onze relaties graag over’, vertelt Vermeulen.

Volgens Bart Banning, sector banker transport & logistiek, kan de logistiek de komende periode – waarin wellicht een afkoeling van de economie ontstaat – gebruiken om richting te bepalen.

‘Op zich is een zachte landing of een milde recessie niet zo erg om de arbeidsmarktkrapte en tekort aan capaciteit en grondstoffen te verminderen. De logistieke sector kan het stuur stevig in handen houden door nu samen met opdrachtgevers de route te bepalen naar een duurzame logistiek. Soms betekent dat keuzes maken, niet gaan voor alles tegelijk.’

Rapporteren

Banning adviseert logistieke bedrijven vooral te letten op de behoefte die hun verladers hebben de komende jaren, zoals het meten en beperken van CO2-uitstoot. ‘Verladers moeten daar steeds meer over rapporteren, dus zij vragen aan hun dienstverleners wat zij voor hen op het gebied van CO2-rapportage en -reductie kunnen betekenen. Nu de ergste druk van de economie gaat, biedt het ruimte voor ondernemers om hierover na te denken.’

Belangrijk daarbij is dat er ruimte ontstaat voor langjarige relaties. ‘Er is nog altijd drempelvrees bij verladers om langdurige contracten met transporteurs aan te gaan. Tenders zijn vaak voor een of twee jaar, dat is te kort voor een transporteur om een innovatietraject met een klant te starten. Ook voor de elektrificering hebben we langlopende contracten nodig. Investeren in innovatie doe je samen en zo’n traject duurt misschien wel vijf jaar. Ondanks dat veel partnerships al jarenlang duren, worden ze niet omgezet in langetermijncontracten. Dan is een jaarcontract al acht keer verlengd, terwijl bij twee keer een vierjarig contract samen een veel grotere stap gezet had kunnen worden. We moeten slimmer en duurzamer met de bestaande capaciteit omgaan, daarvoor is langdurige samenwerking nodig. Zeker nu we grote stappen willen maken in de energietransitie en de kosten van transport explosief zijn gestegen.’

Vermeulen: ‘Als bank pakken we een actieve rol om de strategische dialoog met onze relaties aan te gaan en hen hierbij te helpen.’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022