XPO: fors hogere omzet, verdrievoudiging nettowinst

logistiek

De Amerikaanse logistieke dienstverlener XPO, ook sterk vertegenwoordigd in Europa, voerde de omzet in het eerste kwartaal 18,4% op in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De omzet kwam uit op 4,19 miljard dollar. De nettowinst steeg van 19,5 miljoen dollar in de eerste drie maanden van vorig jaar tot 66,9 miljoen dollar nu. Het resultaat voor rente, belasting en bijzondere posten steeg van 290 miljoen dollar naar 330,2 miljoen dollar.

Voor heel 2018 rekent het concern op een brutoresultaat van 1,6 miljard dollar. De vrije kasstroom over de jaren 2017 en 2018 zal op eéén miljard euro uitkomen. Volgens topman Bradley Jacobs is vooral in de logistiek de winstgroei hoger uitgepakt dan de omzetgroei. Dat is voor een deel te danken aan de activiteiten in e-commerce, de aflevering van door de consument via internet bestelde goederen.

In het transport steeg de omzet in het eerste kwartaal met 16% tot 2,77 miljard dollar. In Noord-Amerika was er een flinke toename in de vrachtexpeditie en het zogenaamde ‘last mile’-transport, in Europa voerde het wegtransport de omzet op. Het bruto-resultaat steeg van 105,3 miljoen dollar naar 139 miljoen dollar.

In de contractlogistiek ging de omzet in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar 23,2% omhoog tot 1,45 miljard dollar. Ook hier was de omzetstijging voor een flink deel aan de toenemende activiteiten in e-commerce te danken. In de Verenigde Staten was er een groei in de activiteiten voor de industrie; in Europa deed onder meer de opslag en het transport van kleding het goed, vooral in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Spanje en Italië.

De logistieke divisie boekte een 28% hoger resultaat voor rente, belasting en bijzondere posten van 111,9 miljoen dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

XPO: fors hogere omzet, verdrievoudiging nettowinst | NT

XPO: fors hogere omzet, verdrievoudiging nettowinst

logistiek

De Amerikaanse logistieke dienstverlener XPO, ook sterk vertegenwoordigd in Europa, voerde de omzet in het eerste kwartaal 18,4% op in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De omzet kwam uit op 4,19 miljard dollar. De nettowinst steeg van 19,5 miljoen dollar in de eerste drie maanden van vorig jaar tot 66,9 miljoen dollar nu. Het resultaat voor rente, belasting en bijzondere posten steeg van 290 miljoen dollar naar 330,2 miljoen dollar.

Voor heel 2018 rekent het concern op een brutoresultaat van 1,6 miljard dollar. De vrije kasstroom over de jaren 2017 en 2018 zal op eéén miljard euro uitkomen. Volgens topman Bradley Jacobs is vooral in de logistiek de winstgroei hoger uitgepakt dan de omzetgroei. Dat is voor een deel te danken aan de activiteiten in e-commerce, de aflevering van door de consument via internet bestelde goederen.

In het transport steeg de omzet in het eerste kwartaal met 16% tot 2,77 miljard dollar. In Noord-Amerika was er een flinke toename in de vrachtexpeditie en het zogenaamde ‘last mile’-transport, in Europa voerde het wegtransport de omzet op. Het bruto-resultaat steeg van 105,3 miljoen dollar naar 139 miljoen dollar.

In de contractlogistiek ging de omzet in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar 23,2% omhoog tot 1,45 miljard dollar. Ook hier was de omzetstijging voor een flink deel aan de toenemende activiteiten in e-commerce te danken. In de Verenigde Staten was er een groei in de activiteiten voor de industrie; in Europa deed onder meer de opslag en het transport van kleding het goed, vooral in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Spanje en Italië.

De logistieke divisie boekte een 28% hoger resultaat voor rente, belasting en bijzondere posten van 111,9 miljoen dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement