Verschillende analisten schatten dat een verkoop van de expeditie-activiteiten ‘enkele honderden miljoenen dollars’ zou kunnen opleveren. Al zal de prijs afhangen van het vermogen van de koper om Damco’s ondermaatse resultaten op te schroeven, schrijft de Deense financiële krant Finans.

‘Al vele jaren proberen ze hun bedrijf te verbeteren, en in het beste geval zijn ze middelmatig geweest. Er is een aantal structurele problemen die het doorstuurtraject niet voldoende winstgevend maakt, wat betekent dat het zinvol is om het door te verkopen’, zegt Sindre Sørbye, portefeuillemanager voor de Noorse investeerder Arctic Fund Management tegen de krant.

Geïntegreerd zeetransportbedrijf

Maersk is bezig met een transformatie die het bedrijf moet veranderen in ’s werelds grootste, geïntegreerde containertransportbedrijf. Als onderdeel van die nieuwe strategie is Maersk al zijn energiegerelateerde ondernemingen aan het afstoten, om zich vol op containertransport en door-to-door logistics te kunnen richten.

De Deense reder ziet een belangrijke rol voor de expediteur weggelegd, in het bijzonder voor het vergemakkelijken van het containertransport, wat een belangrijke pijler van het nieuwe Maersk is. Containers boeken moet net zo makkelijk worden als het boeken van een vliegticket en Damco helpt daarbij via zijn nieuwe boekingsplatform Twill, waarop klanten ‘in 30 seconden’ hun containertransport regelen.

Belangenconflict

Kritiek is dat Damco te klein is en dat slechts een beperkt deel van de grofweg 650.000 teu (2017) die het bedrijf behandelt, via Maersk Line wordt verscheept. Ondertussen concurreert het wel direct met grote klanten van Maersk Line. Dat kan tot belangenconflicten leiden.

‘Ze moeten groot denken en Panalpina of iets dergelijks kopen, of het gewoon laten vallen’, zegt Johan Eliasson, analist bij Kepler Cheuvreux, daarom tegen de krant. Commercieel directeur Vincent Clerc van Maersk zegt niet geïnteresseerd te zijn in het kopen van expediteurs. ‘Het is onze taak om een ​​logistiek bedrijf op te bouwen uit de oceaanbranche die we hebben’, reageert hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement