De belangrijkste factor achter de forse winstsprong was de expeditiedivisie, Kerry’s International Freight Forwarding, Dat bedrijfsonderdeel zag vorig jaar het bedrijfsresultaat met bijna 65% toenemen naar 110 miljoen euro en was daarmee goed voor 28% van de totale nettowinst van de logistieke dienstverlener.

Groei was er vooral in het segment e-commerce en het transport in relatie tot de coronacrisis. Het ging daarbij hoofdzakelijk om de export van goederen uit China, aldus Kerry, dat onlangs met het Chinese SF Holding een nieuwe meerderheidsaandeelhouder kreeg.

De coronacrisis zorgde bij de expeditie voor ‘gunstige condities’ op het gebied van tarieven en capaciteit, stelt de directie. Daardoor nam de winst uit expeditie-activiteiten in Hong Kong toe met 55%, maar elders in de regio met maar liefst 329%. Kerry profiteerde daarbij ook van de overname, ruim een jaar geleden, van Apex. Daardoor stegen de volumes met 17%.

Contractlogistiek

De winstcijfers van de divisie Integrated Logistics (IL) waren meer gematigd dan bij de expeditie. De toename van het resultaat lag op zo’n 6% naar 280 miljoen euro, hoofdzakelijk gedreven door de warehousing-activiteiten in Taiwan en op thuismarkt Hong Kong.

Wel nam de omzet in de contractlogistiek in de voormalige Britse kroonkolonie af door het afstoten van twee magazijnen, maar dat het zorgde over de gehele linie alsnog voor een toename van de omzet uit de contractlogistiek met 10%. Ook hier was de opslag-en distributie voor de e-commerce de drijvende kracht achter de omzetgroei. Het ging daarbij volgens Kerry Logistics hoofdzakelijk om elektronische goederen en farmaceutica.

Minder wisselvallig

Het bedrijf verwacht dat de vraag naar logistiek ook dit jaar groot zal zijn, maar minder wisselvallig. Het gaat er verder vanuit dat normalisering van de markt eerst na 2021 zal intreden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding