De Australische groep, een dochterbedrijf van de Japanse Post, verkeert al enige tijd in financiële problemen en wil met de verkoopopbrengsten een verdere uitbreiding van het logistieke netwerk in Azië financieren. Het gaat daarbij om het beheren van ‘complexe bevoorradingsketens in sleutelmarkten’, aldus de directie. Volgens Toll biedt de verkoop van de expresactiviteiten naast de groeiende inkomsten uit e-commerce goede kansen op winstherstel.

Toll Group Express (TGE) is met ruim 2 miljard euro goed voor zo’n 40% van de omzet van de expeditiegroep. De nieuwe eigenaar van Toll Express heeft intussen een bedrag van 320 miljoen euro toegezegd om de expresactiviteiten van TGE te moderniseren en uit te bouwen in de wereld. Of er ook een naamsverandering komt is onduidelijk.

Miskoop

Toll Group, dat onder meer over vestigingen in Nederland beschikt, werd in 2015 voor een bedrag van bijna 5 miljard euro gekocht door Japan Post in een poging van het postbedrijf om in de mondiale logistiek en expeditie snel een marktpositie op te bouwen. Drie jaar later moesten de Japanners een bedrag van rond de 3 miljard euro afschrijven op de acquisitie door oplopende verliezen bij Toll. De overname werd destijds door experts omschreven als een grote miskoop.

Ondanks diverse reorganisaties door de Japanners in de afgelopen drie jaar lijkt het lek bij Toll Group nog niet boven te zijn. Het expeditiebedrijf zag vorig jaar de nettoschuld meer dan verdubbelen naar 3,6 miljard euro tegenover 2019, laat de laatste jaarrekening zien.