Dat DSV, tot voor kort de nummer 4 in de expeditiemarkt, de nummer 26 koopt, levert het bedrijf weliswaar een plek in de top 3 op, maar toch blijft het marktaandeel van de Deense grootmacht met een omzet van 22 miljard dollar (waarvan een kwart door Agility wordt geleverd) met 5% bescheiden. De acquisitie zal dan ook zeker geen problemen opleveren bij de mededingingsautoriteiten. De geplande afronding van de deal in het derde kwartaal van dit jaar zal wel worden gehaald.

Inkoopkracht

Misschien zal DB Schenker nog protesteren, maar dan hoofdzakelijk omdat de logistieke dochter van de Deutsche Bahn zijn prestigieuze derde plek in de expeditiewereld kwijtraakt aan de Denen. Daarbij kost de overname van Agility de Denen eigenlijk niets. De deal, geschat op 3,5 miljard euro, wordt geheel gefinancierd door een aandelenpakket van 8% van de Koeweitse aandeelhouders in DSV. De koop van Panalpina twee jaar geleden werd ook al grotendeels met aandelen DSV betaalt, zonder dat dit een negatief effect had op de koers. Het trucje wordt nu nog een keer uitgehaald, waardoor straks een vijfde van de aandelen van DSV in handen zijn van voormalige eigenaars van Panalpina en Agility.

De acquisitie zal door de toegenomen schaalgrootte de inkoopkracht van DSV bij airlines en rederijen versterken, en dat is iets wat de grote verladers graag zien. DSV gaat ervan uit dat Agility een extra 600.000 teu aan zeevracht en 300.000 ton aan luchtvracht toevoegt aan het geheel. Dat levert een totaal van 2,8 miljoen teu en 1,6 miljoen ton luchtvracht op. Diverse analisten gaan overigens van nog hogere volumes uit. Zo schat Armstrong & Asso­ciates de toegevoegde lading van Agility op 740.000 teu en 415.000 ton luchtvracht.

Dat DSV extra gewicht in de schaal kan leggen, versterkt de onderhandelingspositie van de Denen richting de vervoerders, maar de bestaande machtsverhoudingen in de expeditiemarkt zal het voorlopig nauwelijks aantasten. De consolidatie in de expeditiemarkt stagneerde in 2020 door de coronacrisis, aldus Panjiva Research. Grote acquisities zijn geen trend, ondanks de sterke fragmentatie van de markt.

Kleine rederij

Zo wilde K+N er recent bij een toelichting op de jaarcijfers nauwelijks iets over kwijt. En topman Frank Appel van DP-DHL zei bij de presentatie van het jaarverslag over 2020 dat er op het gebied van acquisities sprake kan zijn van ‘enige activiteit als wij daarmee onze positie kunnen verbeteren’, maar dat er momenteel ‘niets groots in de pipeline’ zit.

De expeditiemarkt is nog steeds een versnipperde en competitieve sector met lage winstmarges, aldus analist Panjiva. Momenteel ziet het onderzoeksbureau geen ambitie bij de grote expeditiebedrijven om via acquisities werkelijk ‘schaalgrootte op te bouwen’ of om het acquisitiemodel van DSV te hanteren. Consolidatie op grote schaal in de expeditie zoals in de containerlijnvaart behoeven de verladers nog niet te vrezen, luidt de slotsom. DSV staat dus een beetje alleen in de huidige strategie van opkopen en integreren. De vraag lijkt niet wat K+N en DHL als tegenzet gaan doen op de overnamemarkt, maar wat het volgende slachtoffer van DSV wordt. Het zou sommige analisten niet verrassen als DSV zelfs een kleine rederij zou kopen om zo eigen assets in handen te krijgen. Het is een kleine waarschuwing voor rederijen als Maersk en CMA CGM die de laatste tijd sterk actief zijn in de expeditiesector met eigen diensten.

DSV verdubbelt resultaat

DSV wist over het eerste kwartaal van het lopende boekjaar het bedrijfsresultaat te verdubbelen (+106%) naar 403,4 miljoen euro bij een omzet van 4,5 miljard euro (+28%). De nettowinst kwam uit op 209 miljoen euro.De lucht- en zeevrachtdivisie vormde de belangrijkste motor voor de sterke winststijging bij het bedrijf. Het resultaat voor belastingen (ebit) nam met 126% toe naar 322,7 miljoen euro. Daarmee kwam ruim 75% van de totale ebit van de Deense expediteur uit lucht- en zeevrachtvervoer.

Het verkochte luchtvrachtvolume daalde met 7%. DSV leverde in deze markt zo flink wat marktaandeel in, want mondiaal zagen bedrijven hun luchtvrachtvolume in het eerste kwartaal juist met 5 tot 7% stijgen. De afname van het DSV-tonnage is toe te schrijven aan het afstoten van een aantal voormalige Panalpina-activiteiten, zoals het bloemenvervoer.DSV wist in de containervaart het volume licht (1%) te laten groeien. Het wegvervoer liet een omzetgroei van 3% zien naar 1,07 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat met 57% steeg tot 54 miljoen euro. Contractlogistiek zag de omzet stijgen met 9% naar 484 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding