Het eerste probleem bij het genoemde overnamegerucht is dat de Denen van DSV hun grote overnames van de laatste jaren, zoals die van het Zwitserse Panalpina en van Agility uit Koeweit, niet met grote cashbedragen financierden maar betaalden in eigen aandelen. De schuldenlast van DB zou dus niet echt verminderen door verkoop van Schenker aan DSV, want de miljarden euro aan boekwinst worden door de Denen niet overgemaakt. DB en zijn eigenaar, de Duitse staat, zouden er derhalve niet veel mee opschieten om Schenker aan DSV te verkopen.

De Duitse overheid zou als verkopende partij de DSV-aandelen eventueel weer kunnen verzilveren, maar als dat op grote schaal gebeurt en op vrij korte termijn, snijdt de staat zichzelf in de vingers. De koers van DSV zou dan een duikvlucht nemen.

Koopsom

Wie een beetje verder naar de onderliggende argumenten van een eventuele overname door DSV kijkt, mag zich ook afvragen wat de twee partijen er op de korte termijn mee opschieten. DSV is zeker tot het einde van dit jaar druk bezig met het afronden van de koop van Agility (3,5 miljard euro, goed voor een belang van 8% in DSV). Topman Richard Lutz van DB lijkt ook met heel andere zaken bezig te zijn dan een verkoop van het overigens goed draaiende expeditiebedrijf. Onlangs liet hij zelfs aan de Duitse media weten dat DB Schenker een belangrijke financiële bijdrage levert aan het spoorbedrijf en een desinvestering (lees: verkoop) daarom helemaal niet aan de orde is.

Dan de waarde waarvoor DSV de Duitse concurrent wil kopen. Volgens het Duitse zakenblad zou er in de eerste gesprekken door DSV een waardering van 8 tot 10 miljard euro op tafel zijn gelegd voor DB Schenker. Die som komt volgens goed ingevoerde Duitse transportanalisten overeen met grofweg 50 tot 60% van de totale jaaromzet van het Duitse expeditiebedrijf en/of zo’n 11,3 tot 14,1 keer het resultaat voor belastingen (ebit) van DB Schenker. Ter vergelijking: het minder winstgevende Agility komt voor 23 keer zijn ebit dit najaar in handen van DSV Panalpina. De genoemde waardering van DB Schenker is dus extreem laag te noemen en zeker geen bod waar je niet ‘nee’ tegen kunt zeggen.

Staatsbedrijf

Wat ook wordt vergeten bij het overnamegerucht rond DB Schenker, is dat de moederholding een staatsbedrijf is dat onder het ministerie van Verkeer valt. Met andere woorden: áls DSV al met een partij zou moeten onderhandelen over de verkoop van Schenker, zou dat verkeersminister Andreas Schreuer moeten zijn.

Een complicerende factor is verder, dat DB Cargo en zusterbedrijf Schenker nog steeds worden gezien als instrumenten van het Duitse transportbeleid om via multimodale oplossingen te komen tot emissie-vrij goederenverkeer. Een beleid dat overigens grotendeels heeft gefaald als gekeken wordt naar het ontbreken van interactie tussen de twee dochterbedrijven van Deutsche Bahn.

Idealiter zou Schenker de goederen moeten leveren voor de goederentreinen van DB Cargo. Daar is niet veel van terecht gekomen: de hoog renderende goederenstromen van Schenker sloten niet goed aan bij het railgoederenvervoer. Het resultaat is dat DB Cargo de laatste zes jaar zwaar verliesgevend is en DB Schenker als een soort suikeroom de verliezen van het zusterbedrijf moest compenseren. Op dat financiële vlak vulden de bedrijven elkaar wel perfect aan.

Kruissubsidie

Vorig jaar lag het riante bedrijfsresultaat van DB Schenker op 711 miljoen euro (+ 32%) bij een groeiende omzet van 17,7 miljard euro. Een verkoop van Schenker zou aan die kruissubsidie dan ook een abrupt einde maken. De vraag is of vanuit het ministerie van Verkeer die navelstreng uiteindelijk zal worden doorgesneden. Diverse plannen zijn de afgelopen jaren de revue gepasseerd in het Duitse parlement, maar die waren er meer op gericht om de enorme schulden (29 miljard euro in 2020) van de moederholding DB via een verkoop van het tafelzilver af te bouwen.

De laatste vier jaar was er twee keer sprake van een mogelijke verkoop van Schenker, maar bleven daden uit. Een beursgang van het expeditiebedrijf leek in 2018 kansrijk om alsnog de verborgen waarde te verzilveren, maar ook dat initiatief verdween weer van tafel. Daarbij zou de druk van de top van Deutsche Bahn een rol hebben gespeeld, die inzette op een puinruimer bij DB Cargo.

Ofschoon DSV met Schenker een grote slag kan slaan in de expeditiewereld – nummer 2 na K+N – wordt er door experts weinig waarde gehecht aan de juistheid van het overnamegerucht. ‘Het schijnt eerder een proefballonnetje te zijn van een zakenbank dan een concreet voornemen’, stelde de Duitse transportkrant DVZ in zijn hoofdredactioneel commentaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding