Dit opvallend verlies is hoofdzakelijk te herleiden aan het stopzetten van het merendeel van de passagiersvluchten vanaf de maand maart door de corona-pandemie. Ofschoon de volumes zich in de tweede helft van vorig jaar herstelden, kon het eerdere ladingverlies niet meer worden gecompenseerd, laten de cijfers zien.

De verwachting is dat de Nederlandse IATA-top 100, die begin juli in deze klant verschijnt een vergelijkbare ontwikkeling zal laten zien met ook grote verschuivingen in de rangschikking. Overigens is er voor de expeditiebedrijven een grote pleister voor het ladingsverlies vorig jaar. Met de recordhoge vrachttarieven van vorig jaar en dit jaar zijn de inkomsten sterk verbeterd.

Expeditors

In de Duitse markt was het Amerikaanse Expeditors het enige expeditiebedrijf in de top 10 dat het vrachtvolume wist te laten groeien. Met een toename van het volume met 10% neemt het nu plek vijf in Duitsland, de grootste luchtvrachtmarkt van Europa.

Marktleider bij de oosterburen blijft K+N, dat ook in de Nederlandse markt de grootste luchtvrachtexpediteur is. DB Schenker en DHL Global Forwarding volgen op plaatsen 2 en 3 in de Duitse markt. Het drietal zag de exportvolumes over de gemeten periode soms sterk dalen. Zo nam met volume bij K+N met meer dan 35% af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding