DB Schenker was daarin het best presterende dochterbedrijf met een resultaat voor belastingen van 627 miljoen euro, een stijging van 126% (350 miljoen euro) vergeleken met de eerste helft van het boekjaar 2020. De omzet viel 2,2 miljard euro (26%) hoger uit tot 10,7 miljard euro. DB Schenker profiteerde vooral van de stijgende inkomsten in de luchtvracht, waar de volumes stegen met 44% naar 712.000 ton. Ook het wegvervoer liet groeicijfers (+9%) zien in het aantal zendingen.

Geen onderwerp

Volgens financieel topman Levin Holle is verkoop van Schenker, goed voor bijna de helft van de omzet van DB,  ‘geen onderwerp meer’ gelet op de klinkende cijfers van de expeditiedochter. Ook zou volgens Holle de Duitse staat als enige aandeelhouder inmiddels niet langer aandringen op een (deel)verkoop om de enorme schuldenberg van het spoorbedrijf af te bouwen. Of dit ook betekent dat een beursgang van DB Schenker van tafel is, wordt niet duidelijk.

De andere vrachtdochter, DB Cargo, bleef intussen rode cijfers schrijven, maar wist het operationeel verlies (ebit) wel met 40% (141 miljoen euro) te reduceren naar 211 miljoen euro. De omzet bij het railgoederenbedrijf, dat al meer dan vijf jaar verliescijfers schrijft, steeg over het eerste halfjaar met 15% naar 2,27 miljard euro.

De totale cijfers van DB lieten over het eerste halfjaar een verlies voor belastingen zien van 1,14 miljard euro (-59%) door de slechte resultaten bij de divisie reizigers. Het nettoverlies kwam uit op 1,4 miljard euro. Dat is een verbetering van 62% (2,3 miljard euro) tegenover de eerste helft van 2020. De omzet van DB steeg met 12% naar 21,8 miljard euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding