Net als bij de grote concurrenten waren het online-winkelen en de hausse in zee-en luchtvrachtvervoer de redenen achter de winstexplosie van de Duitse logistieke duizendpoot (post, pakket, expeditie en contractlogistiek). Ook de nettowinst van het concern beleeft gouden tijden en nam met ruim 200% toe van 826 miljoen euro naar 2,5 miljard euro. De omzet van het concern liet een toename zien over de eerste zes maanden van ruim 22% naar 38,3 miljard euro. Voor het tweede kwartaal bedroegen de totale inkomsten 19,5 miljard euro (+22,2%).

Met het oog op de sterke resultaatsgroei heeft de top van DP-DHL intussen de ebit-prognose voor dit jaar met 300 miljoen euro verhoogd naar 7 miljard euro.

DHL Express

DHL Express was met een ebit van 2,1 miljard euro (2019: 958 miljoen euro) goed voor meer dan de helft van de bedrijfswinst van DP-DHL Behalve forse tariefsverhogingen was er bij de internationale tijdgebonden expresactiviteiten sprake van een volumegroei van 20% over de eerste helft van 2021. Vooral in de Noord-Amerika en Europa deed de koerier het goed, aldus de concerndirectie van DP-DHL.

Expeditiedochter DHL Global Fowarding wist over de eerste zes maanden goed voor een verdubbeling van het resultaat voor belastingen van 264 naar 528 miljoen euro. Vooral zee-en luchtvracht zorgden hier voor de betere resultaten.

Contractlogistiek liet intussen in het tweede kwartaal een verdere winstherstel zien met een ebit van 198 miljoen euro. Onder meer de onderdelen gezondheidszorg en automotive zorgden daar voor het hogere resultaat. De eerste helft van dit jaar sloot DHL Supply af met een resultaat van 365 miljoen euro (2020: 138 miljoen euro). Ook het oude postbedrijf, dat nu Post & Paket Deutschland heet, deed het goed met een ebit-groei van 45,7%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding