De VS en China hadden eerder al toestemming gegeven voor de acquisitie, waardoor DSV de verdere overname van Agility, dat de Denen grofweg 3 miljard euro kost, kan afronden.

De Deense expediteur, die nog niet zo lang geleden het Zwitserse Panalpina opslokte, vergroot met Agility zijn slagkracht in de logistieke wereld verder. Het wordt na Deutsche Post-DHL en Kuehne + Nagel de derde expediteur van de wereld. Daarmee wordt DB Schenker naar een vierde plek verwezen. In de logistiek krijgt DSV met de handel van Agility nu een mondiaal aandeel van grofweg 4 tot 5% in de zogeheten 3pl-markt.

Schaalgrootte

DSV krijgt ook wat meer spiermassa door de overname in de containervaart met een extra 600.000 teu. Het totaal komt daarbij in de zeevracht uit op 2,8 miljoen teu. In de luchtvracht, telt schaalgrootte en daarmee koopkracht steeds meer. Daar levert de koop van Agility een extra volume van 300.000 ton op en komt DSV op een totaal tonnage van 1,6 miljoen ton uit. Niet slecht voor een transportbedrijf, dat ooit begon als een samenwerkingsverband van enkele kleine Deense wegtransporteurs.

In datzelfde wegvervoer is DSV met de Agility (400 miljoen dollar) de grens van vijf miljard inmiddels gepasseerd, terwijl de concurrentie nu ook serieus rekening moet houden met de Denen in de contractlogistiek. Daar beheert het nu rond 7,4 miljoen vierkante meter aan magazijnoppervlakte, waarvan 1,4 miljoen door de deal met Agility wordt geleverd.

DSV verwacht al in het najaar de activiteiten van Agility in de wereld grotendeels te kunnen integreren. De eerder overnames van Panalpina en het Amerikaanse UTi Worldwide hebben laten zien dat de Denen kampioenen zijn in het bundelen van overgenomen bedrijven. De markt vraagt zich dan ook al af welke acquisitie DSV nu in het vizier heeft.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding