In tegenstelling tot de grote nationale concurrent DSV, dat de afgelopen twee jaar via grote acquisities (Panalpina en Agility) sterk is gegroeid, is SGL meer bescheiden en trekt de beurs alleen voor kleinere nationale specialisten om zo een mondiaal netwerk op te bouwen. Zo heeft het de afgelopen vijf jaar zo’n tien expeditiebedrijven overgenomen.

100.000 ton

Directeur lucht-en zeevracht Mads Drejer van DGL zei vorige maand dat het expeditiebedrijf momenteel tot de top 40 in de mondiale luchtvrachtexpeditie kan worden gerekend met een volume van ruim 100.000 per jaar.

SGL kocht drie maanden geleden nog het Spaanse Grupo Contenosa en heeft filialen geopend in Polen, Tsjechië, Frankrijk, Mexico, Peru en Myanmar. Verder werd begin van dit jaar de koopovereenkomst ondertekend om de lucht- zeevrachtexpeditie van het Amerikaanse Werner Enterprises over te nemen. Investeringen volgden in Expedited Solutions (Chicago), Trans ATL (Atlanta) en Precision Worldwide Logistics (Boston).

Winstgevendheid

Door de verschillende acquisities wist Scan Global Logistics de omzet uit Group (SGL) uit lucht-en zeevrachtexpeditie over de eerste helft van dit jaar te verhogen met 50% naar bijna een half miljard euro. Het bedrijfsresultaat lag op 14 miljoen euro, dat is ruim 1 miljoen euro minder dan de 15 miljoen vorig jaar. Qua winstgevendheid hebben de acquisities dan ook nog niet het gewenste resultaat opgeleverd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding