Zeebrugge blijft grootste autohaven ter wereld

Jaarcijfers

In 2015 bereikte Zeebrugge een nieuw record inzake aantal behandelde nieuwe wagens. 2.427.950 stuks was goed voor een stijging met 10,3% ten opzichte van 2014 en 40% ten opzichte van 2012.

Daarmee blijft Zeebrugge de grootste autohaven ter wereld. Vooral de Scandinavië ro/ro hub (+11%) droeg hieraan bij, maar ook de UK-hub ging vooruit (+6,2%), vooral dank zij de vaarten naar Tilbury en Teesport. Het hele ro/ro gebeuren steeg in tonnage tot 13.450.995 ton (+3,1%). Momenteel verbinden veertien diensten Zeebrugge met Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden. Swedish Orient Line (SOL) verdubbelde in 2015 zijn vaarten naar de Finse havens Oulo en Kemi –niet alleen met papier als lading– en verhoogde tegen het einde van het jaar zijn frequentie op Göteborg tot vijf keer per week.

Het containervervoer daalde echter sterk (15,625 miljoen ton, -23,8%). De komst van enkele van de grootste en groenste schepen van CGM CMA en United Arab Shipping trok wel veel aandacht, maar kon niet verhullen dat de vermindering van de deepsea diensten op Azië en de wijzigingen in de wereldwijde containerallianties het totale resultaat van de containers bepalen.

Het volume vloeibare bulk steeg in 2015 met 2,9% tot 6,754 miljoen ton, dat van LNG met 9%. De vaste bulk groeide met 6,3% tot 1,315 miljoen ton, door de import van zand en grint. Ook de agrobulk noteerde zowel voor de zee- als binnenvaart een groei, onder meer door nieuwe investeringen bij Borlix en door de start van Depré Storage & Handling.

Stukgoed kijkt aan tegen een daling met 1,6% (1,174 miljoen ton) Papierpulp komt steeds meer aan in containers en valt daardoor buiten de cijfers voor stukgoed. Het recente contract tussen het Braziliaanse bedrijf Fibria en de Verbrugge terminal moet het stukgoedcijfer in 2016 opkrikken.

In 2015 kwamen er 94 nieuwe havenarbeiders werken in Zeebrugge. Netto kwamen er echter slechts 21 havenarbeiders bij, zodat ze nu met 1.575 zijn. Er meerden ook 7.888 schepen aan, 168 meer dan in 2014. De toename was vooral in de achterhaven voelbaar.

Zeebrugge blijft grootste autohaven ter wereld | NT

Zeebrugge blijft grootste autohaven ter wereld

Jaarcijfers

In 2015 bereikte Zeebrugge een nieuw record inzake aantal behandelde nieuwe wagens. 2.427.950 stuks was goed voor een stijging met 10,3% ten opzichte van 2014 en 40% ten opzichte van 2012.

Daarmee blijft Zeebrugge de grootste autohaven ter wereld. Vooral de Scandinavië ro/ro hub (+11%) droeg hieraan bij, maar ook de UK-hub ging vooruit (+6,2%), vooral dank zij de vaarten naar Tilbury en Teesport. Het hele ro/ro gebeuren steeg in tonnage tot 13.450.995 ton (+3,1%). Momenteel verbinden veertien diensten Zeebrugge met Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden. Swedish Orient Line (SOL) verdubbelde in 2015 zijn vaarten naar de Finse havens Oulo en Kemi –niet alleen met papier als lading– en verhoogde tegen het einde van het jaar zijn frequentie op Göteborg tot vijf keer per week.

Het containervervoer daalde echter sterk (15,625 miljoen ton, -23,8%). De komst van enkele van de grootste en groenste schepen van CGM CMA en United Arab Shipping trok wel veel aandacht, maar kon niet verhullen dat de vermindering van de deepsea diensten op Azië en de wijzigingen in de wereldwijde containerallianties het totale resultaat van de containers bepalen.

Het volume vloeibare bulk steeg in 2015 met 2,9% tot 6,754 miljoen ton, dat van LNG met 9%. De vaste bulk groeide met 6,3% tot 1,315 miljoen ton, door de import van zand en grint. Ook de agrobulk noteerde zowel voor de zee- als binnenvaart een groei, onder meer door nieuwe investeringen bij Borlix en door de start van Depré Storage & Handling.

Stukgoed kijkt aan tegen een daling met 1,6% (1,174 miljoen ton) Papierpulp komt steeds meer aan in containers en valt daardoor buiten de cijfers voor stukgoed. Het recente contract tussen het Braziliaanse bedrijf Fibria en de Verbrugge terminal moet het stukgoedcijfer in 2016 opkrikken.

In 2015 kwamen er 94 nieuwe havenarbeiders werken in Zeebrugge. Netto kwamen er echter slechts 21 havenarbeiders bij, zodat ze nu met 1.575 zijn. Er meerden ook 7.888 schepen aan, 168 meer dan in 2014. De toename was vooral in de achterhaven voelbaar.