Containerhaven Rotterdam verliest terrein

Kwartaalcijfers

De haven van Rotterdam heeft in de containersector in het eerste kwartaal van dit jaar fors terrein verloren op Antwerpen.

Waar de Belgische haven eind vorige week een groei van 4,6% tot bijna 2,5 miljoen teu meldde, rapporteerde de Nederlandse haven dinsdag een krimp van 3,9% tot drie miljoen teu. Vorig jaar boekte Antwerpen ook al een forse groei terwijl Rotterdam ongeveer gelijk bleef. Het gat tussen de nummers 1 en 2 van Europa wordt daarmee steeds kleiner.

Tegenover de daling in de overslag van containers, en in de droge bulk, stond een ongeveer even grote groei in de ruwe olie en olieproducten, waardoor het totaal met een dalinkje van 0,2% tot 116,9 miljoen ton ongeveer gelijk bleef. Ondanks de tegenvallende containercijfers vindt topman Allard Castelein dat Rotterdam ‘op schema’ ligt omdat het hoge niveau van vorig jaar is geëvenaard.

De overslag van ruwe olie steeg met 2% tot 26,0 miljoen ton en die van olieproducten met 7% tot 24,4 miljoen ton. De verwerking van LNG, die de afgelopen jaren spectaculair groeide, bleef deze keer flink achter met een daling van 73% tot 100.00 ton doordat er veel minder werd doorgevoerd. Het Havenbedrijf verwacht in de loop van het jaar herstel. Per saldo groeide het natte massagoed met 3,3% tot 58,4 miljoen ton.

Binnen het droog massagoed daalde de verwerking van ijzererts en schroot fors (-6% tot 7,8 miljoen ton), volgens de havenbeheerder vooral door dumping van Chinees staal op de Europese markt. De kolenoverslag steeg daarentegen met 3% tot bijna acht miljoen ton, vooral doordat grootverlader ThyssenKrupp meer via Rotterdam deed.

Vermindering van de import van grondstoffen voor de metaalindustrie en de bouw, gecombineerd met een daling van de export van vliegas zorgde voor een afname van overig droog massagoed (-19 % tot 2,7 miljoen ton). De overslag van agribulk nam iets toe (+1,2% tot 2,5 miljoen ton). Alles bij elkaar daalde de overslag van droog massagoed met 4% tot 21 miljoen ton.

De overslag van containers daalde in tonnage met 3,1% tot 31,0 miljoen ton en in eenheden, als gezegd, met 3,9% tot 3 miljoen teu. Het havenbedrijf wijt dat aan ongunstige economische ontwikkelingen in China, Rusland en Brazilië. Verder gingen er veel minder lege containers naar met name Azië (-14,5%), mede als gevolg van de teruglopende Chinese export.

Anderzijds groeide de handel op de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Ierland, Spanje en Portugal toegenomen. Het ro/ro-vervoer naar Groot Brittannië groeide weer licht (+2% tot 5,4 miljoen ton). De overslag van overig stukgoed steeg met bijna 7% tot 1,2 miljoen ton), zodat de totale overslag van het marktsegment breakbulk (ro/ro en overig stukgoed) 2,7% groeide tot 6,6 miljoen ton.

Containerhaven Rotterdam verliest terrein | NT

Containerhaven Rotterdam verliest terrein

Kwartaalcijfers

De haven van Rotterdam heeft in de containersector in het eerste kwartaal van dit jaar fors terrein verloren op Antwerpen.

Waar de Belgische haven eind vorige week een groei van 4,6% tot bijna 2,5 miljoen teu meldde, rapporteerde de Nederlandse haven dinsdag een krimp van 3,9% tot drie miljoen teu. Vorig jaar boekte Antwerpen ook al een forse groei terwijl Rotterdam ongeveer gelijk bleef. Het gat tussen de nummers 1 en 2 van Europa wordt daarmee steeds kleiner.

Tegenover de daling in de overslag van containers, en in de droge bulk, stond een ongeveer even grote groei in de ruwe olie en olieproducten, waardoor het totaal met een dalinkje van 0,2% tot 116,9 miljoen ton ongeveer gelijk bleef. Ondanks de tegenvallende containercijfers vindt topman Allard Castelein dat Rotterdam ‘op schema’ ligt omdat het hoge niveau van vorig jaar is geëvenaard.

De overslag van ruwe olie steeg met 2% tot 26,0 miljoen ton en die van olieproducten met 7% tot 24,4 miljoen ton. De verwerking van LNG, die de afgelopen jaren spectaculair groeide, bleef deze keer flink achter met een daling van 73% tot 100.00 ton doordat er veel minder werd doorgevoerd. Het Havenbedrijf verwacht in de loop van het jaar herstel. Per saldo groeide het natte massagoed met 3,3% tot 58,4 miljoen ton.

Binnen het droog massagoed daalde de verwerking van ijzererts en schroot fors (-6% tot 7,8 miljoen ton), volgens de havenbeheerder vooral door dumping van Chinees staal op de Europese markt. De kolenoverslag steeg daarentegen met 3% tot bijna acht miljoen ton, vooral doordat grootverlader ThyssenKrupp meer via Rotterdam deed.

Vermindering van de import van grondstoffen voor de metaalindustrie en de bouw, gecombineerd met een daling van de export van vliegas zorgde voor een afname van overig droog massagoed (-19 % tot 2,7 miljoen ton). De overslag van agribulk nam iets toe (+1,2% tot 2,5 miljoen ton). Alles bij elkaar daalde de overslag van droog massagoed met 4% tot 21 miljoen ton.

De overslag van containers daalde in tonnage met 3,1% tot 31,0 miljoen ton en in eenheden, als gezegd, met 3,9% tot 3 miljoen teu. Het havenbedrijf wijt dat aan ongunstige economische ontwikkelingen in China, Rusland en Brazilië. Verder gingen er veel minder lege containers naar met name Azië (-14,5%), mede als gevolg van de teruglopende Chinese export.

Anderzijds groeide de handel op de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Ierland, Spanje en Portugal toegenomen. Het ro/ro-vervoer naar Groot Brittannië groeide weer licht (+2% tot 5,4 miljoen ton). De overslag van overig stukgoed steeg met bijna 7% tot 1,2 miljoen ton), zodat de totale overslag van het marktsegment breakbulk (ro/ro en overig stukgoed) 2,7% groeide tot 6,6 miljoen ton.