Marseille ziet zijn rol groeien

Overslag

Marseille werkt aan een snelle spoorverbinding, waarmee de Zuid-Franse haven zijn positie ten opzichte van de Noordwest-Europese havens wil versterken.

Dat blijkt uit het jaarbericht van Port de Marseille Fos. Dankzij de komst van twee nieuwe operators is het containervervoer per spoor het afgelopen jaar met 8% gegroeid tot 121.000 teu. In het kader van het Europese Fresh Food Corridor-project heeft de haven vorig jaar een proef uitgevoerd met Israëlische lading. Daarbij zou de transittijd voor Rotterdam en Hamburg zijn gehalveerd. De bedoeling is om de proef dit jaar uit te breiden.

De haven meldt verder dat de overslag van containerlading vorig jaar met 3% is gegroeid en daarmee het Franse en Europese gemiddelde voor het vierde achtereenvolgende jaar zou overtreffen. De havenbeheerder ziet er een bevestiging in van Marseilles groeiende rol als alternatieve zuidelijke toegangspoort tot de Europese markt.

De overslag als geheel groeide overigens niet, maar bleef stabiel op 81 miljoen ton. De overslag van droge bulk daalde met 7% tot 13 miljoen ton. De olie- en gassector verloor 15 overslag en kwam uit op ruim 49 miljoen ton. Daarbinnen vertoonde de overslag van LNG een opmerkelijke groei van 33% tot 5,5 miljoen ton.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Marseille ziet zijn rol groeien | NT

Marseille ziet zijn rol groeien

Overslag

Marseille werkt aan een snelle spoorverbinding, waarmee de Zuid-Franse haven zijn positie ten opzichte van de Noordwest-Europese havens wil versterken.

Dat blijkt uit het jaarbericht van Port de Marseille Fos. Dankzij de komst van twee nieuwe operators is het containervervoer per spoor het afgelopen jaar met 8% gegroeid tot 121.000 teu. In het kader van het Europese Fresh Food Corridor-project heeft de haven vorig jaar een proef uitgevoerd met Israëlische lading. Daarbij zou de transittijd voor Rotterdam en Hamburg zijn gehalveerd. De bedoeling is om de proef dit jaar uit te breiden.

De haven meldt verder dat de overslag van containerlading vorig jaar met 3% is gegroeid en daarmee het Franse en Europese gemiddelde voor het vierde achtereenvolgende jaar zou overtreffen. De havenbeheerder ziet er een bevestiging in van Marseilles groeiende rol als alternatieve zuidelijke toegangspoort tot de Europese markt.

De overslag als geheel groeide overigens niet, maar bleef stabiel op 81 miljoen ton. De overslag van droge bulk daalde met 7% tot 13 miljoen ton. De olie- en gassector verloor 15 overslag en kwam uit op ruim 49 miljoen ton. Daarbinnen vertoonde de overslag van LNG een opmerkelijke groei van 33% tot 5,5 miljoen ton.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement