Het bedrijf investeert zo’n zes miljoen euro in de faciliteit en huurt een binnenvaartkade van 200 meter, die Havenbedrijf Rotterdam laat bouwen. Het contract voor het project is gisteren ondertekend door André Kramer en president-directeur Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam (foto).

De investering maakt deel uit van de herverkaveling van de Home Terminal, die eind 2015 vrij kwam door het vertrek van containerstuwadoor ECT. Eerder maakte het Havenbedrijf al afspraken met de Kloosterboer-groep over de ontwikkeling van een koel- en vriescentrum (Cool Port) en met het Zweedse papierconcern SCA voor de uitbreiding van diens bestaande terminal.

Kramer krijgt de beschikking over vijfenhalve hectare. De nieuwe locatie komt in de plaats van de locaties Reeweg en Eemhavenweg, die voor de opslag van lege containers gebruikt worden. Verschil met die empty depots is volgens het Havenbedrijf dat op het nieuwe centrum onder meer ook inspectie en beveiliging plaatsvindt.

Na de opening van het centrum gaat het bedrijf zelf ook barge-vervoer tussen de Eemhaven en de terminals op de Maasvlakte organiseren, met de nadruk op koelcontainers. De locatie gaat volgens het Havenbedrijf ook fungeren als opleidingscentrum.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement