Enkele Antwerpse terminals en containerdepots zijn sinds bijna een jaar ook ’s nachts toegankelijk. Op die manier verschuift een deel van de verkeersdruk. Dat geldt vooral voor het Waasland, want de deelnemers bevinden zich vooral in de omgeving van het Deurganckdok, zeg maar links van de Schelde.

Maar volgens vijf grote transportbedrijven is dit aanbod te gering. Om nachtwerk voor chauffeurs economisch zinvol te maken, moet er voldoende volume zijn. Daarom schreven Transport Joosen, Van Moer Logistics, Katoen Natie en Tabaknatie een open brief. Die hebben ze gestuurd naar de terminals en depots zonder nachtopening, het havenbedrijf en de transportfederaties. De open brief viseert in de eerste plaats de grootste spelers zonder nachtopening: de Noordzee- en de Europaterminal van PSA, de IMT-terminal van Sea-Invest en de containerdepots van GCS (DP World), Handico (Herfurth-groep), Van Doorn, Zuidnatie en Progeco (CMA-CGM). Alfaport-Voka, de koepel van privébedrijven in de haven, sluit zich bij de oproep aan en trekt ook de terminals en depots in het hinterland mee in het bad.

PSA, de grootste terminaluitbater in Antwerpen, houdt zich in een eerste reactie op de vlakte. Het is bereid mee te denken en de vraag mee te nemen naar het periodiek overleg met de transportsector, maar merkt tegelijk op dat het inkomend vrachtverkeer rond 19.00 uur stilvalt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement