Dat blijkt uit cijfers van het Shanghai International Shipping Institute (Sisi), dat de volumes bekeek van ’s werelds grootste havens. Onder meer de haven van Antwerpen droeg bij aan deze groei. Het volume nam in de eerste drie maanden van dit jaar toe met 7,1%. De Rotterdamse concurrent moest het echter doen met een min van 1,2% in dezelfde periode.

Ook vanuit China kwamen matige cijfers. Daar bevinden zich diverse van de grootste havens ter wereld. Het afgehandelde volume daalde in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar, met 4,1% naar 3,1 miljard ton. Dat is het laagste niveau sinds het vierde kwartaal van 2016.

De afname in het Oost-Aziatische land is vooral veroorzaakt door daling in het binnenlandse vrachtvervoer. Internationale volumes stegen namelijk wel, met 5% naar een totaal van ongeveer 1 miljard ton.

Vooral de havens in het zuiden van het land deden het goed, met de haven van Guangzhou als uitschieter. Daar steeg het volume met maar liefst 11%. Al enkele jaren zijn de zuidelijk havens van China in opmars, schrijft vakblad Seatrade Maritime News. De Amerikaanse havens deden het in het eerste kwartaal beter dan hun Chinese branchegenoten, met een gezamenlijke plus van 4,8%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement