Det melden diverse Duitse media deze week. De Franse rederij heeft al deelnemingen in diverse terminals in Europese havens, waaronder Rotterdam World Gateway. Daar wil CMA CGM graag een belang aan toevoegen in Hamburg. In dit verband wordt HHLA genoemd, het grootste terminalbedrijf in de Elbe-haven.

Burgemeester

Recentelijk bracht de burgemeester van de Duitse havenstad een bezoek aan Marseille, de thuisstad van CMA CGM. Tijdens dit bezoek zou topman Rodolphe Saadé van de Franse rederij hebben gezegd dat het bedrijf interesse heeft in een Hamburgse containerterminal. Of het daadwerkelijk gaat om HHLA is niet duidelijk.

In een reactie laat het Duitse terminalbedrijf weten open te staan voor gesprekken. Volgens een woordvoerder van HHLA heeft CMA CGM in het verleden al verscheidene malen interesse getoond. De Duitsers hebben die aanbiedingen ‘zorgvuldig bekeken’, maar waren niet dusdanig overtuigd dat het tot een deal is gekomen.

Hapag-Lloyd

Het is de tweede keer in korte tijd dat CMA CGM lonkt naar de Duitse maritieme sector. In de afgelopen weken werd duidelijk dat de Fransen interessen hadden om een belang te nemen in sectorgenoot Hapag-Lloyd, of misschien zelfs in een overname of fusie. Een belangrijke aandeelhouder van de Duitse rederij, Klaus-Michael Kühne, bevestigde dat het Franse bedrijf toenadering met hem heeft gezocht. Hij zag echter niets in een deal.

Toeval of niet, maar Hapag-Lloyd heeft een belang in een terminal van HHLA, namelijk de Altenwerder-containerterminal. Het lijkt er dus op alsof CMA CGM linksom of rechtsom een sterkere voet aan de grond wil krijgen in de Duitse havenstad.