Met de bouw van deze All Weather Terminal is een investering van meer dan 50 miljoen euro gemoeid. De nieuwe terminal wordt gebouwd naast de bestaande stukgoedkade van ArcelorMittal Gent aan het Kanaal Gent-Terneuzen. De terminal zal in eerste instantie hoofdzakelijk gebruikt worden om staalrollen van ArcelorMittal Gent op te slaan en te verschepen. 20% van de opslagcapaciteit kan ook worden gebruikt voor de afhandeling van andere materialen en (stuk)goederen.

200 meter kademuur

Het magazijn van de nieuwe terminal, met een opslagcapaciteit van 60.000 ton, wordt 240 meter lang en 60 meter breed en zal twee sporen hebben die aangesloten zijn op de kadebundel. Het magazijn zal worden uitgerust met drie volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal.

De overdekte kademuur wordt 200 meter lang en het dok wordt 25 meter breed. De terminal zal ongeveer 30 meter boven het waterniveau uitstijgen. Schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton zullen aan de nieuwe kade kunnen aanmeren. Op dit moment kan hoogwaardig staal alleen bij droog weer geladen worden, maar met de overdekte laadkade kan 24/7, weersonafhankelijk, van de terminal gebruik gemaakt worden.

Modal shift

De nieuwe terminal is ook een investering in duurzaamheid omdat de grotere verzendcapaciteit per schip een aanzienlijk aantal vrachtwagentransporten (tot 25.000 vrachtwagens per jaar) overbodig maakt.

Midden juni vond de contractondertekening plaats, de omgevingsvergunning wordt nu voorbereid en aangevraagd met de bedoeling om eind 2018 met de bouw te starten. Verwacht wordt dat de ‘All Weather Terminal’ operationeel zal zijn tegen midden 2020.