Capaciteit steiger ETT in Calandkanaal fors hoger

Havens

Euro Tank Terminal (ETT) heeft zijn steiger in het Calandkanaal in de haven van Rotterdam verlengd en daarmee de steigerbezetting aanzienlijk verhoogd. 

Er kunnen nu tegelijkertijd twee grote tankschepen laden of lossen. ETT ontvangt zo’n 22 VLCC’s (very large crude carrier) per jaar. Deze grote tankers zijn meer dan driehonderd meter lang en liggen meestal drie tot vier dagen aan de steiger. Als er een VLCC lag, was er eerder te weinig steigerruimte over om tegelijkertijd ook een tweede Large Range (LR) tanker af te handelen.

Steigerbezetting

De afgelopen maanden is de steiger met twintig meter verlengd en de aanmeer-, laad- en losinfrastructuur verplaatst. Daardoor kan tegelijkertijd een VLCC en een LR-tanker laden of lossen, wat flink in de steigerbezetting scheelt. LR-tankers hebben een lengte van maximaal 280 meter en zijn dus wat kleiner dan een VLCC.

De steigeruitbreiding is voorbereid en uitgevoerd in afstemming met Havenbedrijf Rotterdam. Het kanaal is een belangrijke doorvaartroute naar diverse terminals in de haven. De uitbreiding is gelukt zonder het overige scheepvaartverkeer te hinderen.

Stookolie

Na de uitbreiding kon ETT afgelopen zomer voor het eerst een VLCC (de ‘Atromitos’) en een LR2-tanker (de ‘Ridgebury John Zipser’) tegelijkertijd aan haar steiger ontvangen en afhandelen. Het ging om een lading stookolie van 450 kton voor twee verschillende klanten.

De VLCC was 330 meter lang, de LR2 ruim 270 meter. Daarmee werd de steigercapaciteit maximaal benut. Overigens gaat ETT bij de combinatie van een VLCC met een LR2 langer dan 250 meter altijd ter plekke kijken of het kleinere schip goed afgemeerd wordt vanwege de veiligheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Capaciteit steiger ETT in Calandkanaal fors hoger | NT

Capaciteit steiger ETT in Calandkanaal fors hoger

Havens

Euro Tank Terminal (ETT) heeft zijn steiger in het Calandkanaal in de haven van Rotterdam verlengd en daarmee de steigerbezetting aanzienlijk verhoogd. 

Er kunnen nu tegelijkertijd twee grote tankschepen laden of lossen. ETT ontvangt zo’n 22 VLCC’s (very large crude carrier) per jaar. Deze grote tankers zijn meer dan driehonderd meter lang en liggen meestal drie tot vier dagen aan de steiger. Als er een VLCC lag, was er eerder te weinig steigerruimte over om tegelijkertijd ook een tweede Large Range (LR) tanker af te handelen.

Steigerbezetting

De afgelopen maanden is de steiger met twintig meter verlengd en de aanmeer-, laad- en losinfrastructuur verplaatst. Daardoor kan tegelijkertijd een VLCC en een LR-tanker laden of lossen, wat flink in de steigerbezetting scheelt. LR-tankers hebben een lengte van maximaal 280 meter en zijn dus wat kleiner dan een VLCC.

De steigeruitbreiding is voorbereid en uitgevoerd in afstemming met Havenbedrijf Rotterdam. Het kanaal is een belangrijke doorvaartroute naar diverse terminals in de haven. De uitbreiding is gelukt zonder het overige scheepvaartverkeer te hinderen.

Stookolie

Na de uitbreiding kon ETT afgelopen zomer voor het eerst een VLCC (de ‘Atromitos’) en een LR2-tanker (de ‘Ridgebury John Zipser’) tegelijkertijd aan haar steiger ontvangen en afhandelen. Het ging om een lading stookolie van 450 kton voor twee verschillende klanten.

De VLCC was 330 meter lang, de LR2 ruim 270 meter. Daarmee werd de steigercapaciteit maximaal benut. Overigens gaat ETT bij de combinatie van een VLCC met een LR2 langer dan 250 meter altijd ter plekke kijken of het kleinere schip goed afgemeerd wordt vanwege de veiligheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement