Dit meldt de maritieme nieuwssite Splash op basis van berichtgeving door Alphaliner. Het gaat om vier wekelijkse diensten, die in het laatste kwartaal van het jaar overgeheveld zouden worden. De verhuizing zou een zware klap zijn voor Bremerhaven; een half miljoen teu komt overeen met 9% van de 5,5 miljoen teu die vorig jaar werd overgeslagen.

Hapag-Lloyd, de grootste partner in THE Alliance, zegt in een recente circulaire dat de operatie een verbetering van de achterlandverbindingen oplevert en de toegang tot de regio Hamburg verbetert. Alphaliner stelt dat een dergelijke ingrijpende verhuizing gedetailleerde afspraken met grote verladers vereist, omdat lang bestaande achterlandverbindingen veranderd moeten worden, waaronder het herrouteren van bloktreinen. De alliantie bestaat naast de Duitse rederij uit ONE en Yang Ming.

Slachtoffer

Grootste slachtoffer van het verreikende besluit van de lijnvaart-alliantie is stuwadoor Eurogate, die ongeveer de helft van zijn overslagvolume zou kwijtraken. Voor Hamburg zou de verschuiving daarentegen een uiterst welkome opsteker zijn, goed voor een plus van bijna 6% op de 8,8 miljoen teu van vorig jaar.

De haven maakte donderdagochtend bekend dat de containeroverslag in de eerste helft van het jaar met 3% is gedaald tot 4,3 miljoen teu. De beperkte diepgang van de Elbe vormt geen obstakel voor de schepen in de trans-Atlantische diensten. De grootste hebben een capaciteit van ongeveer 5.500 teu en kunnen de ongeveer honderd kilometer landinwaarts gelegen haven zonder problemen volbeladen bereiken.

Lees ook: Overslag Hamburg krimpt met 5%