Toen botsten een goederentrein en een vrachtwagen op een onbeveiligde spoorwegovergang op de Butaanweg bij Pernis. Een rangeerder raakte daarbij zwaargewond.

‘Er zijn heel veel spoorwegovergangen als deze in het havengebied’, zegt Arnoud de Rade van Rotterdam Rail Feeding tegen RTV Rijnmond. ‘Ze zijn nauwelijks beveiligd. Er staan alleen borden en andreaskruizen. Er zijn geen waarschuwingslichten, slagbomen of geluidssignalen. Het spoor wordt steeds intensiever gebruikt, dus is het hoog tijd dat deze overgangen beter worden beveiligd.’

Beveiligen

Volgens ProRail gebeurde het ongeluk op privéterrein, maar de spoorbeheerder gaat toch de situatie opnieuw bekijken. Volgens een woordvoerder gebeurde bij de kruising Butaanweg-Propaanweg een paar jaar geleden een soortgelijk ongeluk als woensdag. Deze overweg wordt nu aangepast. Een overweg bij de stamlijn van Shell wordt voorzien van slagbomen. Een stamlijn is een spoorlijn die een bedrijventerrein aan een hoofdspoorweg verbindt.

Het beveiligen van overwegen in het Rotterdamse havengebied heeft een lagere prioriteit dan de niet actief beveiligde overwegen (NABO’s) in andere delen van het land. Goederentreinen rijden namelijk stapvoets in de haven, terwijl er met 140 kilometer per uur wordt gereden op spoorlijnen van het hoofdspoor en regionale spoor.

Ongeluk

De rangeerder stond voorop de trein toen die op de tankwagen botste en raakte bekneld. De brandweer heeft het slachtoffer moeten bevrijden.