Volgens het bedrijf is dat nodig om de overgang zonder verstoring te laten verlopen. De onderbreking begint om tien voor één (zomertijd) en eindigt om tien over vier. In die periode mogen er op de hele terminal geen containers worden verplaatst.

Volgens directeur Pieter Hartog gaat het om een vaste procedure, die elk jaar wordt uitgevoerd. Waarom het nodig is om de terminal, die normaalgesproken 24/7 in bedrijf is, bij de de tijdwissel stil te leggen, kan hij niet zeggen.

RWG

Rotterdam World Gateway (RWG) meldt op zijn site dat er rond de overschakeling op wintertijd onderhoud wordt uitgevoerd aan het Terminal Operating System. Daar duurt de onderbreking een uur: van twee tot drie uur zomertijd. Wegvervoerders kunnen nog tot half twee de terminal op, maar van twee tot drie staat alles stil.

Volgens woordvoerder Niels Dekker is het overigens niet nodig om de terminal wegens de tijdwissel stil te zetten. ‘Dat hebben we de afgelopen jaren ook niet gedaan. Het gaat om een reguliere herstart van het systeem, zoals die van tijd tot tijd nodig is. We hebben er deze keer voor gekozen om die samen te laten vallen met de overgang op wintertijd’, zegt hij.

ECT

Woordvoerder Rob Bagchus van ECT, dat over de geautomatiseerde Euromax Terminal op de Maasvlakte beschikt, houdt het kort: ‘Nee hoor, niks aan de hand. Wij draaien gewoon door’.