De directie van het bedrijf heeft volgens hem niet gereageerd op het ultimatum, dat tot vandaag liep, waarin om een verbeterd cao-bod wordt gevraagd. Vandaag vindt wel ‘veiligheidsoverleg’ plaats tussen het bedrijf en de bonden. Dat moet ervoor zorgen dat de veiligheid niet in gevaar komt door de acties. ‘Maar dat is een formaliteit’, zegt Bos, ‘als er gestaakt wordt, wordt het alleen maar veiliger’.

Actiebereidheid

De vakbondsbestuurder wil niet zeggen wanneer de eerste werkonderbreking gepland staat. ‘Als ik dat doe, worden gelijk alle schepen ergens anders naartoe gestuurd’, zegt Bos. Hij zegt overigens verbaasd te zijn door de actiebereidheid onder de ongeveer 250 terminalwerkers die onder de cao vallen.

De onderhandelingen over een nieuwe cao liepen enkele weken geleden vast. De bond eist namens de werknemers een loonsverhoging van tachtig euro per maand per 1 januari 2018 en 3,5% per 1 januari 2019, bovenop de automatische prijscompensatie. Verder willen ze onder meer hardere afspraken over tijdelijke contracten en een ontslagvergoeding ‘ter versteviging van de werkgelegenheidsgarantie’.

Hapag-Lloyd

De eerste uitwijker is overigens al een feit. Het eerste schip van de nieuwe gezamenlijke bananendienst van Hapag-Lloyd en Seatrade-dochter StreamLines laat de geplande aanloop bij RST vallen en lost zijn Rotterdam-lading in Vlissingen.