Gaat APMT-R oud ECT’er Sponselee kroonjuwelen terugbezorgen?

containeroverslag

Verkoop van APM Terminals Rotterdam (APMT-R) op de Maasvlakte aan ‘grote broer’ ECT is een van de opties in interne gesprekken over de toekomst van de terminal op de Maasvlakte. Dat bevestigt directeur Rob Sponselee naar aanleiding van berichten dat ECT, onderdeel van Hutchison Ports uit Hongkong, zich als gegadigde gemeld heeft.

Over de toekomst van APMT-R, dat ruim zeshonderd mensen in dienst heeft, wordt al gespeculeerd sinds APM Terminals twaalf jaar geleden een concessie verwierf voor een tweede terminal (APM MV2) op Maasvlakte 2.

De eerste terminal is een typische straddle carrier terminal, waarbij deze bemande mastodonten zorgen voor het transport van de containers tussen de kadekranen en de stacks, waar ze gestald worden in afwachting van doortransport. De verwachting was dat de nieuw te bouwen terminal, een volledig geautomatiseerde ‘overslagfabriek’, de oude terminal al snel zou overvleugelen, waarmee verkoop of sluiting een kwestie van tijd zou zijn.

Hogere productiviteit

Dat bleek volledig anders te lopen. De conventionele terminal haalde onder leiding van Sponselee’s voorganger Pieter Hartog jarenlang een hogere productiviteit dan de nieuwe terminal, wat voor het hoofdkantoor in Den Haag reden was om die nog jaren aan te houden. Bijkomend voordeel was dat Maersk, zusterbedrijf van APMT, een grote mate van flexibiliteit had bij de afhandeling van zijn schepen in Rotterdam. Er is nog even de tijd om de knoop door te hakken: de huidige concessie loopt tot 2025.

Zo lang gaat dat echter niet duren, zegt Sponselee. ‘We denken eerder in maanden dan in jaren’. Hij benadrukt dat er meerdere opties op tafel liggen, waaronder die van een ingrijpende modernisering. Een mogelijkheid is om de huidige bemande straddle carriers te vervangen door onbemande exemplaren, zoals die al jaren door Patrick Terminals in het Australische Brisbane worden ingezet. Hij houdt zich op de vlakte over eventuele andere toekomstscenario’s.

Geen toeval

Zijn komst naar APMT-R, als opvolger van Hartog, een half jaar geleden, lijkt hoe dan ook geen toeval. Sponselee werkte in al 1984, toen de Delta Terminal op de Maasvlakte openging, bij ECT en was jarenlang nauw betrokken bij de ontwikkeling van ‘s werelds eerste geautomatiseerde containerterminal.

Sterker, hij was jarenlang verantwoordelijk voor de zogenoemde Delta multi-user (dmu) terminal, het hart van de Delta-terminal. Het is precies dat stuk aan de noordkant van de Delta-terminal, dat ECT in 2001 na een jarenlange strijd over moest dragen aan de Deense APM-groep. Hij was indertijd zelfs verantwoordelijk voor de zogeheten operatie Roccade, de verschuiving van diensten die de dmu-terminal aanliepen naar andere delen van de Delta-terminal, voorafgaand aan de overdracht aan APMT.

Roofzuchtige vikingen

En zo lijkt zich de cirkel te sluiten. Waar ECT bijna twee decennia geleden zijn kroonjuwelen na een bittere strijd over moest dragen aan wat door sommigen als roofzuchtige vikingen werd omschreven, mag Sponselee die mogelijk weer bij ECT naar binnen varen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ervaren ‘havenmannen’ als André Kramer en Hans Vervat de combinatie als veruit het meest voor de hand liggende scenario beschouwen.

‘Voor de overname van de terminal is maar één logische overnamekandidaat en dat is ECT’, zei Kramer in een reactie. Kramer, die een overslagterminal heeft op de Maasvlakte vlakbij ECT, zegt zelf geen gegadigde te zijn omdat APMT-R ‘een maatje te groot is’. Overname door ECT, in handen van Hutchison Ports, ligt volgens hem voor de hand omdat APMT-R ingebed ligt in diens Delta-terminal en daar vroeger deel van uitmaakte.

Hans Vervat

Ook havenondernemer Hans Vervat zegt geen kandidaat voor overname van APMT-R te zijn. Hij zegt zijn handen voorlopig vol te hebben aan het stroomlijnen van SCA Logistics in het Eemhavengebied. De overdracht heeft op 19 september plaatsgevonden. De terminal wordt voortgezet onder de naam Matrans Rotterdam Terminal.

Gaat APMT-R oud ECT’er Sponselee kroonjuwelen terugbezorgen? | NT

Gaat APMT-R oud ECT’er Sponselee kroonjuwelen terugbezorgen?

containeroverslag

Verkoop van APM Terminals Rotterdam (APMT-R) op de Maasvlakte aan ‘grote broer’ ECT is een van de opties in interne gesprekken over de toekomst van de terminal op de Maasvlakte. Dat bevestigt directeur Rob Sponselee naar aanleiding van berichten dat ECT, onderdeel van Hutchison Ports uit Hongkong, zich als gegadigde gemeld heeft.

Over de toekomst van APMT-R, dat ruim zeshonderd mensen in dienst heeft, wordt al gespeculeerd sinds APM Terminals twaalf jaar geleden een concessie verwierf voor een tweede terminal (APM MV2) op Maasvlakte 2.

De eerste terminal is een typische straddle carrier terminal, waarbij deze bemande mastodonten zorgen voor het transport van de containers tussen de kadekranen en de stacks, waar ze gestald worden in afwachting van doortransport. De verwachting was dat de nieuw te bouwen terminal, een volledig geautomatiseerde ‘overslagfabriek’, de oude terminal al snel zou overvleugelen, waarmee verkoop of sluiting een kwestie van tijd zou zijn.

Hogere productiviteit

Dat bleek volledig anders te lopen. De conventionele terminal haalde onder leiding van Sponselee’s voorganger Pieter Hartog jarenlang een hogere productiviteit dan de nieuwe terminal, wat voor het hoofdkantoor in Den Haag reden was om die nog jaren aan te houden. Bijkomend voordeel was dat Maersk, zusterbedrijf van APMT, een grote mate van flexibiliteit had bij de afhandeling van zijn schepen in Rotterdam. Er is nog even de tijd om de knoop door te hakken: de huidige concessie loopt tot 2025.

Zo lang gaat dat echter niet duren, zegt Sponselee. ‘We denken eerder in maanden dan in jaren’. Hij benadrukt dat er meerdere opties op tafel liggen, waaronder die van een ingrijpende modernisering. Een mogelijkheid is om de huidige bemande straddle carriers te vervangen door onbemande exemplaren, zoals die al jaren door Patrick Terminals in het Australische Brisbane worden ingezet. Hij houdt zich op de vlakte over eventuele andere toekomstscenario’s.

Geen toeval

Zijn komst naar APMT-R, als opvolger van Hartog, een half jaar geleden, lijkt hoe dan ook geen toeval. Sponselee werkte in al 1984, toen de Delta Terminal op de Maasvlakte openging, bij ECT en was jarenlang nauw betrokken bij de ontwikkeling van ‘s werelds eerste geautomatiseerde containerterminal.

Sterker, hij was jarenlang verantwoordelijk voor de zogenoemde Delta multi-user (dmu) terminal, het hart van de Delta-terminal. Het is precies dat stuk aan de noordkant van de Delta-terminal, dat ECT in 2001 na een jarenlange strijd over moest dragen aan de Deense APM-groep. Hij was indertijd zelfs verantwoordelijk voor de zogeheten operatie Roccade, de verschuiving van diensten die de dmu-terminal aanliepen naar andere delen van de Delta-terminal, voorafgaand aan de overdracht aan APMT.

Roofzuchtige vikingen

En zo lijkt zich de cirkel te sluiten. Waar ECT bijna twee decennia geleden zijn kroonjuwelen na een bittere strijd over moest dragen aan wat door sommigen als roofzuchtige vikingen werd omschreven, mag Sponselee die mogelijk weer bij ECT naar binnen varen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ervaren ‘havenmannen’ als André Kramer en Hans Vervat de combinatie als veruit het meest voor de hand liggende scenario beschouwen.

‘Voor de overname van de terminal is maar één logische overnamekandidaat en dat is ECT’, zei Kramer in een reactie. Kramer, die een overslagterminal heeft op de Maasvlakte vlakbij ECT, zegt zelf geen gegadigde te zijn omdat APMT-R ‘een maatje te groot is’. Overname door ECT, in handen van Hutchison Ports, ligt volgens hem voor de hand omdat APMT-R ingebed ligt in diens Delta-terminal en daar vroeger deel van uitmaakte.

Hans Vervat

Ook havenondernemer Hans Vervat zegt geen kandidaat voor overname van APMT-R te zijn. Hij zegt zijn handen voorlopig vol te hebben aan het stroomlijnen van SCA Logistics in het Eemhavengebied. De overdracht heeft op 19 september plaatsgevonden. De terminal wordt voortgezet onder de naam Matrans Rotterdam Terminal.