De bond zegt het gebrek aan transparantie, ‘dat door vrijwel iedereen wordt geaccepteerd’, niet langer te tolereren en belegt daarover donderdagmiddag een persconferentie. De vraag is of het bedrijf, dat naar het schijnt in handen van vier families is, daarop gaat reageren.

Deze krant kreeg enkele weken geleden na lang aandringen om een toelichting op de sluiting van zusterbedrijf Uniport schriftelijk te verstaan dat ‘Steinweg nooit commentaar geeft aan de pers’ en dat het bedrijf ‘op begrip daarvoor hoopt’. Overigens klopt dat niet. De vroegere, legendarische, topman Eddy de Werk en zijn opvolger Piet Govers toonden zich bij gelegenheid wel degelijk bereid om in te gaan op persvragen.

De huidige topman, Olf Bol, is voor zover bekend nog nooit in de media geciteerd. Ook Uniport-directeur Peter Pesselse, de zoon van voormalig Havenman van het Jaar Wim Pesselse, negeert consequent verzoeken om een toelichting op de beslissing om een van de bekendste Rotterdamse havenbedrijven per 1 april rücksichtslos te sluiten.

Bond eist groter budget

FNV Havens accepteert het duikgedrag van het bedrijf niet langer. De bond eist ‘duidelijkheid en een groter budget voor het sociaal plan’ voor de Uniport-werknemers die per 1 april worden ontslagen. In onderhandelingen met de bond heeft de havengroep aangeboden om een derde van de 200 werknemers van Uniport een nieuw dienstverband aan te bieden.

Zeventien mensen kunnen bij zusterbedrijf Rotterdam Shortsea Terminals aan de slag, vijftig bij ‘andere Steinweg-locaties’. De groep heeft een stuk of tien locaties in Rotterdam. Die zijn samen goed voor een omzet van ruim 200 miljoen euro, zo bleek vorig jaar uit het jaarverslag. Het bedrijf heeft overigens jarenlang geweigerd om te voldoen aan de wettelijke verplichting om het jaarverslag te deponeren bij het Handelsregister en nam de daarop volgende boetes voor lief.

Uniport wil de overige ongeveer 130 werknemers per 1 april ontslaan. Het bedrijf biedt een ontslagvergoeding aan van 1,6 maal de wettelijke transitievergoeding in 2019. FNV Havens vindt dat lang niet ver genoeg gaan en eist een vergoeding op basis van de kantonrechtersformule van vóór 2008, vermenigvuldigd met een factor 1,7. Voor oudere werknemers levert de kantonrechtersformule zeker een drie keer zo hoog bedrag op als de transitievergoeding. Die is gemaximeerd op 81.000 euro.

Steinweg is niet om een reactie gevraagd.

Nieuwsblad Transport bericht uitgebreid over de sluiting van de Uniport-terminal. Lees hieronder de eerdere artikelen:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement