Uniport: pingpongend wachten op schepen die niet komen

getreiter

Getreiter. Zo omschrijven werknemers van Uniport de handelwijze van de directie en het moederbedrijf Steinweg-Handelsveem tegenover het personeel van het Rotterdamse containeroverslagbedrijf, dat uiterlijk per 31 maart ophoudt te bestaan.

Ze zijn aanwezig bij een persconferentie, waarop vakbond FNV Havens het beeld schetst van een moeizaam onderhandelingstraject met de werkgever. ’We hebben de pingpongtafel maar van stal gehaald en er zijn ook mens-erger-je-niet spellen uitgedeeld. Hebben we tenminste nog iets te doen, want schepen komen er niet meer. De laatste is woensdag geweest en er staat niets meer op de planning’, zeggen ze.

Toch verplicht de directie de Uniporters volgens hen om gewoon naar hun werk te te komen, zolang ze nog in dienst zijn. ‘Zelfs over het ruilen van diensten wordt moeilijk gedaan’, zegt vakbondsbestuurder Niek Stam. Het is volgens hem tekenend voor de houding van het bedrijf, dat op dit moment nog zo’n 195 mensen op de loonlijst heeft.

Geen akkoord over sociaal plan

De bond heeft inmiddels vier keer met de directie aan tafel gezeten over een sociaal plan, maar een akkoord is nog lang niet in zicht. Toch is er wel het een en ander bereikt. Iets meer dan de helft van het personeelsbestand kan waarschijnlijk elders in de haven aan de slag of via een ouderenregeling vervroegd stoppen. Steinweg heeft aangeboden dat zo’n vijftig mensen kunnen overstappen naar een van de andere dertien Rotterdamse locaties van het havenconcern en zeventien werknemers kunnen naar zusterbedrijf Rotterdam Shortsea Terminals (RST).

‘Maar als je overstapt, moet je wel weten waar je ja tegen zegt’, aldus een als vanouds strijdlustige Stam. Volgens hem weigert Steinweg om garanties af te geven voor onder meer toeslagen en pensioenopbouw. ‘Ze zeggen dat het allemaal wel goed komt, maar willen het niet op papier zetten. Dan gaan wij natuurlijk niet tekenen’, zegt hij.

Ontslagvergoeding

Ander heikel punt is de ontslagvergoeding voor de mensen die overboord vallen. Steinweg biedt 1,6 maal de wettelijke transitievergoeding (regeling 2019), de bond eist kantonrechtersformule van vóór 2008, vermenigvuldigd met een factor 1,7. Voor oudere werknemers levert de kantonrechtersformule zeker een drie keer zo hoog bedrag op als de transitievergoeding, die vorig jaar was gemaximeerd op 81.000 euro.

De Uniporters spreken van ‘een fooi’. ‘We hebben ons jarenlang het schompes gewerkt en altijd tot volle tevredenheid van de klanten. Klachten hadden we nooit. Dus we laten ons echt niet voor een paar centen wegsturen’, zegt een van hen.

Stam zegt niet te begrijpen waarom Steinweg ‘zo moeilijk’ doet. ‘Aan de winst kan het niet liggen, die was vorig jaar meer dan dertig miljoen’, zegt hij. Bovendien spaart het bedrijf volgens hem naar schatting zeven miljoen op jaarbasis uit, als de huur per 1 april wordt opgezegd. ‘Meer dan genoeg voor een betere vertrekregeling’, vindt hij.

Verliesgevend

Steinweg kocht de ruim vijftig hectare grote terminal centraal in de Waalhaven vijftien jaar geleden van havenondernemer Hans Vervat, maar heeft er waarschijnlijk weinig plezier aan beleefd. Het is een publiek geheim dat de terminal structureel verliesgevend was en volgens sommigen heeft het bedrijf in de Steinweg-periode zelfs nog nooit winst gemaakt. ‘We hebben ons altijd afgevraagd waarom ze zo lang zijn doorgegaan, terwijl al lang duidelijk was dat de klanten vroeg of laat naar de Maasvlakte zouden verhuizen’, aldus Stam.

Op vragen in die richting kwam nooit antwoord, zoals nu ook het geval is voor wat betreft de nieuwe bestemming van de terminal. ‘Doet er niet toe, is het enige wat we te horen krijgen. Maar het doet er natuurlijk wel toe, want als daar nieuwe overslag-activiteiten worden ontwikkeld, willen we dat wel graag weten’.

Vergunning voor metaallading

Volgens hem beschikt Steinweg sinds enige tijd over een vergunning om metalen over te slaan, wat opmerkelijk is voor een containerterminal. Hij vermoedt daarom dat het concern wel degelijk aan plannen werkt om de terminal een nieuwe bestemming te geven en wijst erop dat Steinweg aan de oostkant van de Waalhaven over een aantal locaties beschikt, waar onder meer metalen worden op- en overgeslagen.

De gemeente Rotterdam heeft zijn oog op het gebied laten vallen als toekomstige locatie voor woningbouw. Dat betekent dat die terreinen spectaculair in waarde stijgen, aangezien de gemeente de bedrijven uit zal moeten kopen als die er woningen wil bouwen. Zo zou Steinweg twee vliegen in een klap kunnen slaan. Cashen op de al lang afgeschreven locaties aan de oostkant en verder gaan op een centrale terminal aan de westkant van de Waalhaven.

Ook Stam weet er het fijne niet van, maar hij gaat wel zijn licht opsteken bij het Havenbedrijf: ‘Ik wil weten waar de grote wisseltruc zit’. Steinweg ernaar vragen heeft geen zin. Die houdt zich als vanouds aan zijn lijfspreuk: ‘We zijn er voor de klanten, niet voor de kranten’.

Nieuwsblad Transport bericht uitgebreid over de sluiting van de Uniport-terminal. Lees hieronder de eerdere artikelen:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Uniport: pingpongend wachten op schepen die niet komen | NT

Uniport: pingpongend wachten op schepen die niet komen

getreiter

Getreiter. Zo omschrijven werknemers van Uniport de handelwijze van de directie en het moederbedrijf Steinweg-Handelsveem tegenover het personeel van het Rotterdamse containeroverslagbedrijf, dat uiterlijk per 31 maart ophoudt te bestaan.

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu