Op de valreep van 2019 kondigde Hutchison de lang verwachte overname van APM Terminals Rotterdam (APMTR) op de Maasvlakte aan. Daarmee lijkt de toekomst van de ruim dertig jaar oude terminal weer voor een reeks van jaren veilig gesteld. Een andere oude bekend is juist gedoemd te verdwijnen. Steinweg-Handelsveem heeft immers aangekondigd dat het containeroverslagbedrijf Uniport in de Waalhaven per 31 maart 2020 ophoudt te bestaan.

Terminal verkocht

APM Terminals, onderdeel van het Deense Møller-Maersk, heeft formeel aangekondigd dat de honderd hectare grote terminal ‘mogelijk’ wordt verkocht aan het Hongkongse moederbedrijf van ECT, nog altijd het grootste containerbedrijf van Rotterdam. De twee partijen zijn het na langdurige onderhandelingen echter op alle punten met elkaar eens geworden. Dat ze toch nog een slag om de arm houden is omdat drie partijen hun zegen nog moeten geven: de ondernemingsraad, de vakbonden en ‘kartelwaakhond’ ACM.

Die eerste twee gaan mogelijk nog voor enige reuring zorgen, maar gaan geen grote problemen veroorzaken. De directie van APMTR heeft het afgelopen jaar al zeer intensief met de ondernemingsraad overlegd. Hutchison zegt toe dat de terminal ‘voorlopig’ als zelfstandig bedrijf wordt voortgezet en dat er in elk geval de eerste vier jaar niemand gedwongen wordt ontslagen. Bovendien garandeert zusterbedrijf Maersk dat de terminal na de verkoop nog minstens vijf jaar met een overslagvolume van minstens 700.000 moves zal worden aanlopen.

Overslagcapaciteit

Goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt zou lastiger kunnen worden. ECT is, zoals gezegd, al het grootste containeroverslagbedrijf van Rotterdam en krijgt er met APMTR zo’n 2,5 miljoen teu overslagcapaciteit per jaar. Daarmee gaat het marktaandeel richting 70%. Daar staat tegenover dat met de bundeling in feite een oude situatie in ere hersteld wordt. APMTR was vroeger onderdeel (de zogenoemde Multi User Terminal) van ECT’s Delta Terminal, maar ECT moest die bijna twintig jaar geleden noodgedwongen aan de Denen. Overigens vooral omdat ECT op dat moment een de facto monopolie-positie binnen de Rotterdamse deepsea-sector had.

Sindsdien is er veel veranderd. ECT bouwde met Euromax een tweede terminal aan de noordkant van de Maasvlakte, waar het Chinese Cosco inmiddels een belang van 35% heeft genomen. Maar met de nieuwe geautomatiseerde terminals van Rotterdam World Gateway en APMT2 heeft het bedrijf er twee geduchte concurrenten bij gekregen. Ze hebben beide een capaciteit van zo’n 2,5 miljoen teu per jaar. Ze kunnen die beide nog verdubbelen en zullen dit de komende jaren naar alle waarschijnlijk ook doen. Daarmee gaat ECT’s aandeel binnen Rotterdam weer omlaag.

Concurrentie

Hutchison en APM Terminals zullen ongetwijfeld aanvoeren dat de concurrentie in de containersector vooral tussen havens wordt gevoerd, en veel minder binnen havens. Wat dat betreft lijkt er weinig aan de hand voor de voorgenomen krachtenbundeling. Antwerpen heeft de afgelopen jaren nieuwe terminals geopend op zijn Linkeroever en werkt hard aan de aanleg van een compleet nieuwe containerdok. Hamburg heeft na 2008 veel marktaandeel verloren, maar maakt zich op voor een comeback nu de vaargeul in de Elbe na twintig jaar strijd met de milieubeweging eindelijk uitgediept kan worden.

Voor de bijna 200 werknemers van het veel kleinere Uniport in de Waalhaven begint het jaar een stuk minder vrolijk dan voor die van APMTR. Ze kregen een kleine twee maanden geleden te horen dat de tent dicht gaat. Ongeveer de helft kan waarschijnlijk elders in de haven aan de slag, de rest wacht ontslag. Het moederbedrijf Steinweg is weliswaar bereid om een sociaal plan af te sluiten, maar vakbond FNV vindt wat er tot nu toe op tafel ligt te mager en, vooral, te onzeker.

Stakingsacties

Daar gaan we aan het begin van het nieuwe jaar ongetwijfeld meer over horen. FNV-bestuurder Niek Stam heeft al aangekondigd dat er in de loop van januari waarschijnlijk wel een manifestatie gehouden zal worden. Stakingsacties hebben overigens geen zin. De paar klanten die Uniport nog had, zijn inmiddels weg en de terminal staat leeg. De grote vraag is wat is wat er na 31 maart, de datum dat Uniport ophoudt te bestaan, gaat gebeuren met de ruim vijftig hectare grote terminal. Steinweg wil er zelf niets over zeggen, maar verschillende waarnemers vermoeden dat de havengroep de huur gewoon voortzet en en een deel van de activiteiten van zijn dertien Rotterdamse locaties naar de centraal gelegen terminal zal overhevelen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement