Hamburg: passeervak Elbe voor brede schepen is klaar

capaciteit

Het vijf kilometer lange passeervak in de Elbe bij Wedel is klaar. In- en uitgaande schepen met een gecombineerde breedte van maximaal 98 meter kunnen elkaar daar nu ongehinderd passeren.

Dat heeft Port of Hamburg Marketing bekend gemaakt. De aanleg van de 385 meter brede ‘passing box’ maakt deel uit van de verdieping en verbreding van de 116 kilometer lange vaargeul in de Elbe tot maximaal 14,5 meter bij hoogwater. Tot nu toe moesten grote inkomende en uitgaande schepen vaak op elkaar wachten, wat de capaciteit van de haven flink beperkte.

Eerste verbreding

‘Met deze eerste verbreding van de vaargeul liggen we op koers en verbeteren we de condities voor megaschepen’, aldus Axel Mattern van Port of Hamburg Marketing. Overigens kunnen mega-containerschepen de haven, ondanks de verdieping, nog steeds niet volbeladen bereiken.

Ook het 36 kilometer lange traject tussen Wedel (vlak voor Hamburg) en de monding van het riviertje de Stör (bij Glückstadt) is verbreed van 300 naar 320 meter. Volgens de Duitse verkeersminister Andreas Scheuer is de verbreding van de neder-Elbe (stroomafwaarts vanaf Schweinesand) tot aan zee daarmee voltooid.

Twintig jaar overleg

De operatie, waarover meer dan twintig jaar is gesoebat, is medio vorig jaar van start gegaan en moet in de loop van dit jaar worden afgerond. Voor het project is een budget van 776 miljoen euro beschikbaar. Het baggerwerk wordt uitgevoerd door het Belgische Deme, dat de opdracht wegkaapte voor de neus van Boskalis. Aanvankelijk zag het ernaar uit dat de Nederlandse aannemer de omvangrijke klus mocht gaan klaren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Hamburg: passeervak Elbe voor brede schepen is klaar | NT

Hamburg: passeervak Elbe voor brede schepen is klaar

capaciteit

Het vijf kilometer lange passeervak in de Elbe bij Wedel is klaar. In- en uitgaande schepen met een gecombineerde breedte van maximaal 98 meter kunnen elkaar daar nu ongehinderd passeren.

Dat heeft Port of Hamburg Marketing bekend gemaakt. De aanleg van de 385 meter brede ‘passing box’ maakt deel uit van de verdieping en verbreding van de 116 kilometer lange vaargeul in de Elbe tot maximaal 14,5 meter bij hoogwater. Tot nu toe moesten grote inkomende en uitgaande schepen vaak op elkaar wachten, wat de capaciteit van de haven flink beperkte.

Eerste verbreding

‘Met deze eerste verbreding van de vaargeul liggen we op koers en verbeteren we de condities voor megaschepen’, aldus Axel Mattern van Port of Hamburg Marketing. Overigens kunnen mega-containerschepen de haven, ondanks de verdieping, nog steeds niet volbeladen bereiken.

Ook het 36 kilometer lange traject tussen Wedel (vlak voor Hamburg) en de monding van het riviertje de Stör (bij Glückstadt) is verbreed van 300 naar 320 meter. Volgens de Duitse verkeersminister Andreas Scheuer is de verbreding van de neder-Elbe (stroomafwaarts vanaf Schweinesand) tot aan zee daarmee voltooid.

Twintig jaar overleg

De operatie, waarover meer dan twintig jaar is gesoebat, is medio vorig jaar van start gegaan en moet in de loop van dit jaar worden afgerond. Voor het project is een budget van 776 miljoen euro beschikbaar. Het baggerwerk wordt uitgevoerd door het Belgische Deme, dat de opdracht wegkaapte voor de neus van Boskalis. Aanvankelijk zag het ernaar uit dat de Nederlandse aannemer de omvangrijke klus mocht gaan klaren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement