Arbeidsconflict dreigt om onbemande containerbaan

container exchange route

Er tekent zich een fors conflict af rond de Container Exchange Route (CER) op de Maasvlakte, die eind dit jaar klaar moet zijn. Vakbond FNV Havens dreigt met acties als beheerder Havenbedrijf Rotterdam (HbR) het vervoer erover onbemand wil gaan uitvoeren.

Bestuurder Niek Stam zegt daar ‘never nooit niet aan mee te zullen werken’. Hij stelt dat vier jaar geleden al de afspraak is gemaakt dat het vervoer over de zeventien kilometer lange CER door havenwerkers van de betrokken bedrijven gedaan zou worden. ‘Maar we horen al meer dan een jaar dat het Havenbedrijf toch aan plannen werkt om onbemande voertuigen in te zetten’, zegt hij.

Dat gebeurde in het kader van het sociaal akkoord voor de containersector om banenverlies als gevolg van automatisering tegen te gaan. HbR-topman Allard Castelein zei onlangs dat de mogelijkheid van onbemand vervoer wordt onderzocht. Volgens hem helpt dat om de kosten van de uitwisseling van containers laag te houden.

Stam zegt zich ‘op elke mogelijke manier’ tegen autonoom vervoer te zullen verzetten: ‘Ze zullen het leger moeten inzetten om de CER te beschermen’. Hij bestrijdt dat autonoom vervoer efficiënter is dan vervoer dat door mensen wordt uitgevoerd.

Volgens woordvoerder Leon Willems van het Havenbedrijf zijn de bonden steeds op de hoogte gehouden van ontwikkelingen rond de CER, zoals in het akkoord overeengekomen, ‘ook over de intentie om autonoom te gaan vervoeren’. Hij wijst erop dat het akkoord medio dit jaar afloopt en dat het Havenbedrijf er dan niet meer aan gebonden is. Volgens hem is het de bedoeling om op korte termijn de aanbesteding voor de autonome voertuigen in de markt te zetten.

Onbemande terminaltrekkers

Havenondernemer André Kramer, al jaren pleitbezorger van de CER, zei enkele dagen geleden tijdens het NT-webinar dat er gewerkt wordt aan een concept met onbemande terminaltrekkers. Op die manier kan het zogenoemde multi trailer system (mts, containertreintjes op rubber banden) worden gehandhaafd. De bekende ‘robotwagens’ (agv’s), die de terminals gebruiken voor het transport tussen kade en de stack vervoeren, zijn niet geschikt voor dit type vervoer.

De bonden zullen de kwestie aan de orde stellen tijdens de evaluatie van het akkoord uit 2016. Dat stond voor maart in de agenda, maar is in verband met de coronacrisis tot begin juni uitgesteld. FNV en CNV hebben zich van meet af aan tegen onbemande uitwisseling gekeerd. Voor de inzet van chauffeurs op bemande mts’en zouden naar schatting zeventig mensen nodig zijn.

Lees ook: Toch agv’s op de Container Exchange Route?

Arbeidsconflict dreigt om onbemande containerbaan | NT

Arbeidsconflict dreigt om onbemande containerbaan

container exchange route

Er tekent zich een fors conflict af rond de Container Exchange Route (CER) op de Maasvlakte, die eind dit jaar klaar moet zijn. Vakbond FNV Havens dreigt met acties als beheerder Havenbedrijf Rotterdam (HbR) het vervoer erover onbemand wil gaan uitvoeren.

Bestuurder Niek Stam zegt daar ‘never nooit niet aan mee te zullen werken’. Hij stelt dat vier jaar geleden al de afspraak is gemaakt dat het vervoer over de zeventien kilometer lange CER door havenwerkers van de betrokken bedrijven gedaan zou worden. ‘Maar we horen al meer dan een jaar dat het Havenbedrijf toch aan plannen werkt om onbemande voertuigen in te zetten’, zegt hij.

Dat gebeurde in het kader van het sociaal akkoord voor de containersector om banenverlies als gevolg van automatisering tegen te gaan. HbR-topman Allard Castelein zei onlangs dat de mogelijkheid van onbemand vervoer wordt onderzocht. Volgens hem helpt dat om de kosten van de uitwisseling van containers laag te houden.

Stam zegt zich ‘op elke mogelijke manier’ tegen autonoom vervoer te zullen verzetten: ‘Ze zullen het leger moeten inzetten om de CER te beschermen’. Hij bestrijdt dat autonoom vervoer efficiënter is dan vervoer dat door mensen wordt uitgevoerd.

Volgens woordvoerder Leon Willems van het Havenbedrijf zijn de bonden steeds op de hoogte gehouden van ontwikkelingen rond de CER, zoals in het akkoord overeengekomen, ‘ook over de intentie om autonoom te gaan vervoeren’. Hij wijst erop dat het akkoord medio dit jaar afloopt en dat het Havenbedrijf er dan niet meer aan gebonden is. Volgens hem is het de bedoeling om op korte termijn de aanbesteding voor de autonome voertuigen in de markt te zetten.

Onbemande terminaltrekkers

Havenondernemer André Kramer, al jaren pleitbezorger van de CER, zei enkele dagen geleden tijdens het NT-webinar dat er gewerkt wordt aan een concept met onbemande terminaltrekkers. Op die manier kan het zogenoemde multi trailer system (mts, containertreintjes op rubber banden) worden gehandhaafd. De bekende ‘robotwagens’ (agv’s), die de terminals gebruiken voor het transport tussen kade en de stack vervoeren, zijn niet geschikt voor dit type vervoer.

De bonden zullen de kwestie aan de orde stellen tijdens de evaluatie van het akkoord uit 2016. Dat stond voor maart in de agenda, maar is in verband met de coronacrisis tot begin juni uitgesteld. FNV en CNV hebben zich van meet af aan tegen onbemande uitwisseling gekeerd. Voor de inzet van chauffeurs op bemande mts’en zouden naar schatting zeventig mensen nodig zijn.

Lees ook: Toch agv’s op de Container Exchange Route?