Bij HHLA wordt in elk geval het Hyperloop Project, het plan om containers per razendsnelle buizenpost te vervoeren, in de ijskast gezet. Datzelfde geldt voor de ontwikkeling op het gebied van de verplaatsing van containers met drones.
Eurogate leed in de eerste zes maanden van het jaar een verlies van 23 miljoen euro, bij HHLA daalde de winst in dezelfde periode met 50% naar 55,5 miljoen euro. De omzet van de terminals in Hamburg, Odessa en Tallinn daalde 9% naar 630 miljoen euro.
Oplopend verlies
In een interne videoboodschap die is toegespeeld aan de NDR, doet directeur Michael Blach een dringende oproep aan alle medewerkers van Eurogate om mee te werken aan het verhogen van het rendement. ‘De laatste vijf jaar hebben Duitse zeehavens 8,5% omzet verloren. In dezelfde periode noteerden Rotterdam en Antwerpen een plus van 23,5%. Dat was al bekend voor de Corona-uitbraak en daarom hebben we al in het begin van het jaar het bureau McKinsey gevraagd ons bedrijf door te lichten. Op grond van de uitkomsten daarvan is besloten een zogeheten Transformatieplan in werking te stellen.’
McKinsey heeft onder meer vastgesteld dat de omloopsnelheid bij de terminals Hamburg en Wilhelmshaven veel lager is dan in Rotterdam en Antwerpen. Dit is vooral te wijten aan achterblijvende automatisering in Duitsland. Blach: ‘In Antwerpen maakt een containerkraan 30 tot 32 bewegingen per uur, wij komen maar aan 20 tot 25. En dat met meer mensen en tegen aanzienlijk hogere kosten. Daar waar men het in Antwerpen met ploegen van acht mensen af kan, hebben wij er 11,3 nodig.’
Geld verloren
Blach windt er geen doekjes om als hij zegt dat Eurogate zich in een crisis bevindt. ‘Er wordt op onze Duitse terminals geen geld verdiend, er wordt geld verloren. Dat verlies zal tot 2022 verder oplopen. En als in 2023 de hoeveelheden weer aantrekken maar de productiviteit laag blijft, dan komt daarin geen verandering. En van verlies kun je niets financieren.’
Collega-directeur Thomas Eckelmann laat weten dat voor de reorganisatie een ‘Transformation Office’ in het leven is geroepen met daarin een achttal mensen uit de verschillende disciplines binnen het concern. De planning is dat het Transformation Plan over 18 maanden klaar is.
Over de onlangs begonnen gesprekken over een samenwerking tussen Eurogate en HHLA zegt hij: ‘Die gesprekken zijn nog maar net begonnen en resultaten zijn dus niet te melden. De transformatie bij Eurogate staat helemaal los van de Eurogate-HHLA gesprekken. Wel is het zo dat wij die gesprekken willen voeren als een sterke gesprekspartner. We hebben zelf het initiatief genomen en ik sluit niet uit dat door een nauwe samenwerking een gemeenschappelijke onderneming kan ontstaan.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?