De ontwikkeling van dergelijke motoren kost veel geld. Omdat de binnenvaartsector voor veel motorleveranciers maar een kleine markt is, is het ontwikkelen van de schone motoren vaak niet rendabel.

Nieuwe subsidieregeling

Met de nieuwe subsidieregeling kunnen fabrikanten en ontwikkelaars een bijdrage tot 250.000 euro krijgen voor hun project. In totaal is er in 2020 500.000 euro subsidie beschikbaar, in 2021 een bedrag van 1 miljoen euro. Aanvragen voor dit jaar kunnen tot 16 november worden ingediend bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB). Een aanvraag indienen voor volgend jaar kan uiterlijk tot 1 maart 2021.

Minister Van Nieuwenhuizen vindt dat ‘de binnenvaart een goed alternatief is voor het vervoer van goederen over drukke wegen’. Het is daarbij volgens de minister wel belangrijk dat de uitstoot van de binnenvaartschepen afneemt. ‘Schonere motoren kunnen daaraan een goede bijdrage leveren.’

ZES

Eerder dit jaar werd met financiële steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Zero Emission Services (ZES) opgericht. ZES richt zich op verwisselbare batterijcontainers met groene stroom, laadstations, technische ondersteuning en een innovatief betaalconcept voor scheepseigenaren om zo de binnenvaart verder te verduurzamen.

De initiatieven vloeien voort uit de vorig jaar gesloten Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens, waarin de Rijksoverheid, provincies, havens, maritieme brancheorganisaties, verladers, vervoerders, banken en kennisinstellingen samenwerken om de scheepvaart te verduurzamen.