DP World investeert hierin ongeveer 200 miljoen euro. De nieuwe infrastructuur langs het Deurganckdok wordt gefaseerd in gebruik genomen tot en met 2026. De eerste van deze in totaal zes fases wordt in juni 2021 afgerond met de ingebruikname van een nieuw operationeel gebouw voor havenarbeiders en bedienden.

Containerliften

Vanaf fase 2 worden dan telkens zones met traditionele containerliften omgebouwd tot zones met ASC’s en worden bijkomende kadekranen in gebruik genomen. Antwerp Gateway heeft al tien ASC’s in bedrijf. Daarmee is het de enige terminal in de haven van Antwerpen met deze technologie.

Tijdens het expansieplan worden de overige traditionele containerliften omgebouwd tot ASC’s. Met een ASC kunnen containers hoger (tot 6 hoog in plaats van 3 hoog) en dichter (30 cm in plaats van 1.70 m bij elkaar gestapeld worden dan in een stack, zodat er 1 miljoen teu extra kan worden behandeld op dezelfde oppervlakte. De huidige capaciteit van de terminal bedraagt ongeveer 2,8 miljoen teu.

Het expansieplan omvat ook de aankoop van een tweede railkraan voor de bediening van het spoor; zodat op termijn ook meer containers via spoorverkeer aan- en afgevoerd kunnen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement