De eerste 500 meter kade moet voor eind volgend jaar worden opgeleverd, het hele project voor medio 2024. Het project omvat in totaal 1825 meter diepzeekade, 160 meter binnenvaartkade en 360 meter grondkeringen. Het Havenbedrijf doet geen mededelingen over de omvang van de investeringen, maar die loopt zeker in de honderden miljoenen.

Uitbreiding

Het besluit betekent dat RWG en APMT de tweede fase van hun in 2015 geopende geautomatiseerde terminals kunnen uitvoeren. Ze hebben die beslissing formeel nog niet genomen, maar werken nauw met het Havenbedrijf samen aan de uitbreiding van de Amaliahaven. Die wordt nu bijna volledig ontwikkeld.

Het Havenbedrijf schreef begin vorig jaar al een tender voor het project uit en kondigde toen aan de bouwopdracht midden 2020 te willen verstrekken. Waarschijnlijk heeft het uitbreken van coronacrisis voor vertraging gezorgd. Chief operating officer Boudewijn Siemons wijst op de huidige piekdrukte in de containeroverslag, die grotendeels het gevolg is van massale online-aankopen door consumenten. Hij verwacht dat die voorlopig zal aanhouden.

Vier miljoen teu

De uitbreiding levert zo’n vier miljoen teu aan jaarlijkse overslagcapaciteit op. Dat is ruim een kwart van de totale Rotterdamse containeroverslag van 14,8 miljoen teu in het pre-coronajaar 2020. De twee nieuwe zeekades van samen 1825 meter krijgen een kerende hoogte van 29 meter, vergelijkbaar met een flatgebouw van tien verdiepingen. Ze komen aan twintig meter diep water, meer dan genoeg voor de grootste containerschepen van dit moment (24.000 teu) en mogelijk nog grotere toekomstige schepen.

De kades worden uitgerust met allerlei sensoren om krachten en eventuele vervormingen van de constructie te monitoren. Verder worden op twee plekken zogenoemde ECOncrete blokken aangebracht, een soort kunstmatige riffen om de biodiversiteit onder water te stimuleren.

Met de aannemers zijn afspraken gemaakt om de bouwhinder zoveel mogelijk te beperken en het project zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Zo worden de bouwmaterialen grotendeels over water aangevoerd en wordt er bouwmaterieel ingezet dat draait op op hydrotreated vegetable oil, waardoor de uitstoot van CO2 sterk wordt beperkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding