In de totaalcijfers van de haven weegt de lng-terminal van Fluxys zwaar door. De daling in de kwartaalcijfers is dan ook vooral toe te schrijven aan het minder grote volume vloeibare bulk (-46,8%). Het behandelde volume lng daalde met 50,4% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2020. Een jaar geleden verwelkomde Zeebrugge 73 LNG-tankers, afgelopen kwartaal slechts 40. ‘Dit heeft te maken met de lng-volumes gekoppeld aan de start van het Yamal-contract, die begin 2020 uitzonderlijk hoog waren’, licht CEO Tom Hautekiet toe.

Ierland in de lift

‘Het afgelopen kwartaal was vooral een afrekening met de gevolgen van Covid-19 en de Brexit’, zegt Hautekiet. De maand maart toont een lichte stijging (+2,8%) in de roll-on/roll-activiteiten. Maar over het hele kwartaal daalde de roll-on/roll-off wel met bijna 7%.

Weinig verrassend is de specifieke daling op het Verenigd Koninkrijk (-13,7%). ‘Eind vorig jaar was er een grote toename aan VK-volumes. Begin dit jaar kwamen die trafieken pas laat terug op niveau’, aldus Hautekiet. Gelinkt aan Brexit kenden de trafieken op Ierland een sterke stijging (+22,3%). Zuid-Europa (+21%) en Scandinavië (+6%) deden het eveneens goed.

Containers

In maart groeide de containerbehandeling met 26,3% ten opzichte van maart 2020. Dat is goed voor +11,1% in ton en +15,3% in TEU over het hele kwartaal. De vaste bulk ging in maart met 38,4% omhoog, goed voor +11,9% over het hele kwartaal. De behandeling van stukgoed daarentegen viel met 20,7% terug.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding