Eerder werden twee varianten gepresenteerd voor wat nu het Tweede Getijdendok wordt genoemd, de sterk afgeslankte versie van het oorspronkelijke plan voor de aanleg van het Saeftinghedok. De nieuwe variant, het zogenoemde duplexdok, levert 5,3 miljoen teu aan nieuwe overslagcapaciteit op.  Het Saeftinghedok, dat twee jaar geleden sneuvelde, zou meer dan meer dan tien miljoen teu aan nieuwe overslagcapaciteit hebben opgeleverd.

Duplex-variant

De duplex-variant gaat uit van de aanleg van een veel kortere, geknikte, insteekhaven dan in de tweede eerder gepresenteerde varianten. Die zijn erop gebaseerd dat er alleen aan de zuidkant containerkades worden aangelegd. Door toch aan beide kanten containerkades te bouwen, blijft de capaciteit ruwweg gelijk. Voordeel zou zijn dat een nieuw spooremplacement op grotere afstand van de woonkern Verrebroek kan worden aangelegd.

De Vlaamse overheid wil volgend jaar definitief de knoop doorhakken over de aanleg van het nieuwe containerdok, dat vlak onder de grens met Nederland komt. Het streven is erop gericht om in 2023 de bouwvergunning af te kunnen geven en de nieuwe haven in 2030 in gebruik te nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding