Volgens Havenbedrijf Rotterdam is dit ‘een volgende stap in het herstel na de daling van de overslag als gevolg van de Covid-19 pandemie’. De containeroverslag groeide in volume met 4,5%, maar liet in gewicht een daling van 0,7% zien. Waarschijnlijk is de overslag van lege containers, waar China een tekort aan heeft, fors gegroeid.

Biomassa

Biomassa en kolen deden het met toenames van bijna 37% en ruim 25% goed. Lng, waarvan de overslag de laatste jaren sterk in de lift zat, kende een forse terugval van bijna 27%. Ook de sectoren agribulk (-8,6%) en overig nat massagoed (-2,8%) moesten een veer laten. Wel groeide de overslag van bunkerolie fors. Zo gingen er twee volgeladen mammoettankers met stookolie naar Singapore.

De overslag van rollende lading (ro/ro) steeg onverwacht met ruim 3%. De havenbeheerder noemt dat ‘opmerkelijk’ tegen de achtergrond van de post-Brexit situatie. Topman Allard Castelein spreekt van een ‘over het geheel genomen positief beeld’. Volgens hem is de logistieke afhandeling na de Suez-stremming de meest actuele uitdaging. ‘We zetten alles op alles om klanten bij te staan, bijvoorbeeld met een real-time overzicht van aankomsten bij de deepsea terminals’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding