Die vijf nieuwe scanners kosten samen 10 miljoen euro en zullen vanaf eind 2022 beschikbaar zijn. De aankoop ervan kadert in de strijd tegen de drugs. De douane stelde vast dat criminele organisaties hun methodes door de jaren heen hebben aangepast. Zo werden er vorig jaar meer drugs verborgen tussen legitieme goederen en in de structuur van de container zelf. Om rechtstreeks op de terminals te kunnen scannen kocht de Belgische overheid deze mobiele scanners aan. Ze laat ook artificiële intelligentie ontwikkelen om computers drugs te leren herkennen op scanbeelden. De scanners zullen worden ingezet in de terminals PSA MPET, DP World, PSA Noordzeeterminal en Belgian New Fruit Wharf in de haven van Antwerpen.

Mankracht

De christelijke en socialistische vakbonden, ACV en ACOD, klagen dat er nu al te weinig man- en vrouwkracht is om de al operationele scanners te bedienen. ‘Om echt veilig te werken zijn vier of vijf mensen nodig voor een mobiele scanner, in de praktijk zijn het er altijd drie’, zegt Johan Lippens van ACV. Volgens hem zal de aankoop van extra materiaal zonder bijkomende aanwervingen het aantal controles niet verhogen.

Daarbij komt nog dat de werkgebieden van de douaniers recent werden heringedeeld in grotere entiteiten. Dit betekent concreet dat er meer wordt gewerkt met grootscheeps controles, die snel zichtbaar zijn voor mogelijke drugcriminelen. ‘De activiteiten van lokale mensen waren minder voorspelbaar en dus effectiever wat betreft het vaststellen van overtredingen’, aldus Lippens. ‘Er zijn nu meer mazen in het net.’

Lockdown

De douaniers werden het voorbij jaar in het kader van de lockdown ook meer ingezet voor ouderwetse grenscontroles op personen. ‘Dat vermindert onze slagkracht in de strijd tegen drugsmokkel en brengt de overheid ook veel minder boetegelden en taksen op dan de controle van grote volumes goederen. Dankzij die inkomsten kan de aanwerving van extra personeel zichzelf terugbetalen.’

De lopende stiptheidsacties leidden al tot vertragingen in de haven van Zeebrugge en de luchthavens van Zaventem en Luik. Vincent Van Peteghem (CD&V), de bevoegde minister in de federale regering, wil voorlopig niet reageren. ‘Het is onze gewoonte geen verklaringen af te leggen zolang er nog acties bezig zijn’, zegt zijn woordvoerster.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding